Khalilzad twitter

خلیل‌زاد: امریکا در پروسه‌ی صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، نقش تسهیل کننده دارد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که امریکا در پروسه‌ی صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، نقش تسهیل کننده دارد.

در این دیدار که روز پنج‌‌شنبه (25 دلو) در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان صورت گرفته، دو طرف روی اقدامات بعدی به شمول برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و پیشرفت‌های اخیر در رابطه به صلح در منطقه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی روز چهارشنبه (24 دلو) برای شرکت در کنفرانس سالانه‌ی امنیتی مونیخ، به آلمان رفته بود.

آقای خلیل‌زاد این دیدار را خوب توصیف کرده و همچنان گفته است که امریکا در پروسه‌ی صلح با حکومت افغانستان مشترکا به پیش خواهد رفت.

دیدار خلیل‌زاد با رییس‌جمهور غنی در آلمان در حالی صورت گرفته است که آقای خلیل‌زاد روز یک‌شنبه (21 دلو) دور پنجم سفرش به افغانستان و پنج کشور دیگر از جمله بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر و پاکستان را آغاز کرده است تا با سران این کشورها در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کند. این سفر تا نهم ماه حوت ادامه دارد.

از سویی هم گروه طالبان اعلام کرده است که سلسله‌ی مذاکرات نمایندگان این گروه با هیأت امریکایی جریان دارد و قرار است نشست بعدی آنان، روز دوشنبه (6 حوت) در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

این گروه تا کنون چهار بار با نمایندگان امریکایی در قطر و امارات متحده‌ی عربی دیدار کرده است. ریاست نمایندگان امریکایی را زلمی خلیل‌زاد و ریاست نمایندگان طالبان در این دیدارها را نیز شیرمحمد عباس استانکزی، رییس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر بر عهده داشته‌اند.