ARG

رییس‌جمهور: پاکستان مناسباتش با گروه طالبان را واضح کند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی شام روز یک‌شنبه(28 دلو) در دیدار با زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، از پاکستان خواسته است تا مناسباتش با گروه طالبان را واضح کند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای غنی در این دیدار از گروه طالبان نیز خواسته است تا مناسبات‌شان با پاکستان را واضح کند. او در عین حال گفته است که ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی و نیز ارتباط این گروه با اقتصاد جرمی و حرام نیز با مشخص شود.

رییس‌جمهور غنی همچنان گفته است که در روزهای اخیر مسایل کلیدی زیادی در مورد پروسه‌ی صلح روشن شده و برای رسیدن به صلح پایدار و با عزت به اقدامات بیشتر و مشترک نیاز است.

او افزوده است: «ما به یک شیوه‌ی کاری جدید و واضح با داکتر خلیل‌زاد به موافقت رسیده‌ایم که در چارچوب آن معلومات شریک می‌شود و روی آجندای مشخص مشورت‌های دوام‌دار صورت می‌گیرد و در روشنایی آن اقدام خواهد شد.»

به گفته‌ی او اعتماد کامل و رابطه‌ی مستحکم میان دولت‌های افغانستان و امریکا بر اساس منافع متقابل نسبت به گذشته مستحکم‌تر شده و دو دولت برای هدف مشترک صلح کار می‌کنند.

رییس‌جمهور غنی علاوه کرده که در راستای صلح روی ماحول ملی،‌ منطقوی،‌ بین‌المللی و کشورهای اسلامی توجه صورت می‌گیرد.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد گفته است: «هدف امریکا در پهلوی همکاری‌های مشترک با افغانستان در عرصه‌های مختلف، بیشتر نمودن تلاش‌ها از مجراهای دیپلوماتیک برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است تا منافع هر دو کشور حفظ شود و تلاش می‌کنیم که هزینه‌ی جنگ نیز کاهش یابد.»

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته است که امریکا برای صلح در افغانستان به محوریت حکومت و مردم افغانستان جدی است،‌ اما خواهان صلح پایداری می‌باشد که در آن تمام ارزش‌ها حفظ شده و به جنگ 40 ساله در افغانستان نقطه‌ی پایان گذاشته شود.

او با اشاره به اهمیت کشورهای منطقه در روند صلح، گفته است که آن‌ها در جستجوی صلح است و هدف‌شان نیز ختم جنگ است، اما طرفدار هرگونه صلح نمی‌باشند.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان افزوده است: «صلح برای منطقه نیز مفید است و حکومت افغانستان با اتصال راه‌ها و دهلیزهای زمینی و هوایی نشان داد که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان می‌باشد و پاکستان باید در راستای پروسه‌ی صلح همکاری عملی نماید و ما کوشش های خود را برای اجماع منطقوی در خصوص صلح ادامه می‌دهیم.»

آقای خلیل‌زاد گفته است که در پروسه‌ی صلح بین حکومت افغانستان و امریکا تفاوت دیدگاه وجود ندارد و تمام اقدامات و کوشش‌هایی که در زمینه‌ی صلح صورت گرفته، گام‌های ابتدایی است.

او علاوه کرده که در چندین دور گفت‌وگو با نمایندگان طالبان روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه‌ی طالبان با القاعده،‌ حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌‎بس سرتاسری، همه‌جانبه و دایمی بحث کرده است.

به گفته‌ی او تا زمانی که روی این چهار موضوع موافقت صورت نگیرد، شاهد پیشرفتی نخواهند بود.

گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد به تاریخ 21 دلو پنجمین دور سفرش به اروپا و کشورهای منطقه را آغاز کرده و قرار است این سفر تا نهم حوت ادامه یابد.

او تا کنون از کشورهای بلجیم، آلمان و افغانستان دیدار کرده و قرار است در روزهای آینده از کشورهای پاکستان، ترکیه و قطر نیز دیدن کند.