معاهده‌ی مشارکت استراتژیک میان افغانستان و ترکمنستان به امضا رسید

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که معاهده‌ی مشارکت استراتژیک و هفت موافقت‌نامه و یادداشت تفاهم همکاری میان افغانستان و ترکمنستان امروز (پنجشنبه، ۲ حوت) میان رییسان جمهوری دو کشور به امضا رسیده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که این موافقت‌نامه‌ها میان محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور و قربانی‌قلی بردی محمدوف، رییس‌جمهوری ترکمنستان در عشق‌آباد، مرکز ترکمنستان به امضا رسیده است.

به نقل از اعلامیه، این موافقت‌نامه‌ها شامل یادداشت تفاهم همکاری میان آرشیف ملی کشور و انستیتوت ملی زبان ترکمنستان، همکاری‌های خدمات هوایی، همکاری‌های متقابل گمرگی، یادداشت تفاهم توسعه‌ی همکاری در بخش نفت و گاز و یادداشت تفاهم در مورد افزایش صادرات انرژی به هرات می‌شود.

هم‌چنان یادداشت تفاهم پیرامون ساختمان خط آهن آقینه-اندخوی، موافقت‌نامه در بخش محل عبور بین‌المللی خط آهن در سرحد دولتی میان دو کشور و طرزالعمل در مورد سازمان‌دهی ارتباط خط آهن از طریق سرحد دولتی افغانستان-ترکمنستان می‌شود.

در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری کشور به نقل از گفته‌‌های آقای غنی در مراسم امضای این مواقفت‌نامه‌ها آمده است که امضای معاهده‌ی استراتژیک افغانستان با ترکمنستان یک قدم بزرگ برای کوتاه‌مدت، وسط‌مدت و درازمدت میان دو کشور می‌باشد.

او در این مراسم با ذکر اهمیت راه لاجورد و پروژه‌ی تاپی گفته است: «افغانستان که سال ها از جنگ صدمه دیده، امروز بر محور همکاری‌های مثبت منطقوی مبدل شده و راه لاجورد نمونه‌ی مناسبات نیک بین کشورهای اشتراک‌کننده بوده و بر خلاف مناسبات تخریبی می باشد. تاپی یک پروژه نیست، بلکه اقدام متبکرانه‌ی جهانی است و یک کوریدوری می‌باشد که در آن گاز، تیل، فایبرنوری، ترانسپورت، خط آهن و برق نیز شامل می‌باشند.»

آقای غنی تصریح کرده است که تاپی برای پاکستان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. به گفته‌ی او، این پروژه، «برای مردم پاکستان روشنایی و حرارت را هدیه می‌کند، فابریکات متوقف شده‌ی‌شان را دوباره فعال می‌کند و این کشور را به طرف رفاه و همکاری منطقوی می‌برد.»

در همین حال، به نقل از اعلامیه، در این مراسم به نقل از گفته‌های رییس‌جمهوری ترکمنستان نیز آمده است که با تطبیق پروژه‌ی گاز تاپی که گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌گردد، ۱۲ هزار فرصت شغلی در افغانستان ایجاد می‌شود و افغانستان سالانه یک میلیارد دالر از آن نفع می‌برد.آقای غنی عصر دیروز (چهارشنبه، ۱ حوت) در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به این کشور رفت