GMIC

«پلان اطلاع رسانی حکومت» و «رهنمود ارتباطات استراتژیک» معرفی شد

«پلان اطلاع رسانی حکومت برای سال 1398 خورشیدی» و «رهنمود ارتباطات استراتژیک» امروز (یک‌شنبه، 12 حوت) از سوی هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت معرفی شد.

آقای چخانسوری گفت که این پلان دو هدف اساسی را دنبال می‌کند که بیان اولویت‌های حکومت در فعالیت‌های مهم ارتباطات و بهبود رفتار مسلکی و اطلاع رسانی از جمله‌ی این اهداف است. بررسی و تشخیص نواقص، موانع و چالش‌های اساسی دستگاه اطلاع رسانی حکومت و اقدام برای رفع آن از هدف دیگر تهیه‌ی این پلان گفته شده است.

او همچنان گفت که این پلان نخستین بار است که از سوی حکومت تهیه شده و به رسانه‌ها و مردم فرصت می‌دهد که از سخن‌گویان نهادهای حکومتی حساب‌خواهی کنند. به گفته‌ی او پلان اطلاع رسانی حکومت برای یک سال تهیه شده و هر سال یک بار از نو ترتیب و بر اساس آن اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

از سویی هم سخن‌گوی ریاست‌جهموری در این نشست «رهنمود ارتباطات استراتژیک» حکومت را که برای پنج سال تهیه شده است، معرفی کرد. آقای چخانسوری گفت که این رهنمود کمک می‌کند تا چگونگی هماهنگی و همکاری میان بخش‌های حکومت، میان حکومت و رسانه‌ها افزایش یافته و همچنان در مخاطب شناسی برای اطلاع رسانی کمک خواهد کرد.

او با اشاره به این که رهنمود ارتباطات استراتژیک در تطبیق پلان اطلاع رسانی حکومت نقش اساسی دارد، همچنان افزود: «این رهنمود کمک می‌کند که پلان‌های مطبوعاتی حکومت بر بنیاد یک سند واضح رهنمودی تطبیق و نظارت گردد که سیستم نظارتی نیز در این رهنمود واضح شده است.»

چالش‌ها چه بوده؟

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که دستگاه اطلاع رسانی حکومت در سال‌های گشته با مشکلاتی همراه بوده که در مواردی انتقادهایی از سوی رسانه‌ها، نهادهای صنفی و حتا مقام‌های حکومتی نیز در این مورد صورت گرفته است.

آقای چخانسوری گفت که کمبود ظرفیت در دستگاه‌های اطلاع رسانی وزارت خانه‌ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایات، عدم توانایی مدیریت اطلاع رسانی در حالت بحران،‌ عدم هماهنگی بین دستگاه‌های حکومت در عرصه‌ی اطلاع رسانی، عدم اطلاع رسانی موثر از کارکردهای مثبت حکومت، فقدان رابطه‌ی موثر با رسانه‌ها و عدم دسترسی سخن‌گویان با منابع معلومات دقیق از چالش‌های اساسی دستگاه اطلاع رسانی حکومت در سال‌های گذشته بوده است.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز که در این نشست حضور داشت، گفت هنوز هم در برخی موارد ادارات دولتی در بخش دسترسی به اطلاعات چالش می‌باشد.

اقدام‌های حکومت برای رفع این چالش‌ها چه بوده است؟

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که در 18 ماه اخیر معاونت ارتباطات استراتژیک رسانه‌های ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست‌جمهوری با همکاری سخن‌گویان ادارات دولتی در یک برنامه‌ی منظم ارتقای ظرفیت، اقداماتی برای رفع چالش‌های موجود در برابر دسترسی به اطلاعات انجام داده است.

آقای چخانسوری افزود که ارزیابی و تشخیص ظرفیت‌های کارمندان بخش اطلاع رسانی وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی در ولایات و مرکز،‌ ارتقای ظرفیت فنی و عملی کارمندان بخش اطلاع رسانی حکومت به سطح مرکز و ولایات، آموزش فنی به مقام‌های ارشد حکومتی به سطح وزیران و معینان از اقداماتی بوده است که در 18 ماه اخیر از سوی حکومت صورت گرفته ست.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری

به گفته‌ی او تسریع روند اطلاع رسانی و ارتباطات موثر سخن‌گویان حکومت با رسانه‌ها، هماهنگی و مدیریت بهتر اطلاع رسانی در حالت بحران، ایجاد هماهنگی موثر بین ادارات و تعقیب فعالیت‌های رسانه‌ای ادارات و اطلاع رسانی سریع،‌ موثر و دقیق به مردم از دیگر اقدام‌ها بوده است.

افزون بر این معاونت ارتباطات استراتژیک رسانه‌های ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست‌جمهوری در این مدت به همکاری آموزگاران بریتانیایی، امریکایی و آموزگاران مأموریت حمایت قاطع در افغانستان دوره‌های آموزشی‌ای برای بهبود اطلاع رسانی دایر کرده است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری علاوه کرد که در این دوره‌های آموزشی مهارت‌های مصاحبه، تدوین پلان‌های مطبوعاتی، دایر کردن نشست‌های خبری، اطلاع رسانی در حالت بحران، انکشاف روایت‌های اساسی و پیام‌های حکومت، تدوین پیام‌های اساسی، مدیریت عملیات مطبوعات، نظارت و تحلیل موثر مطبوعات، استفاده‌ی موثر از رسانه‌های اجتماعی، پلان‌گذاری، مخاطب شناسی، تفکیک ادارات بر اساس سکتور، طرز رفتار و همکاری با رسانه‌ها و… آموزش داده شده است.

 آزادی بیان

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری با اشاره به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های همگانی گفت که حکومت افغانستان از آزادی بیان به عنوان یک پالیسی و سیاست رسمی دولت حمایت می‌کند. آقای دانش همچنان گفت در صورتی که آزادی بیان در یک جامعه وجود نداشته باشد، هیچ چیزی دیگری از جمله حقوق بشر، حقوق شهروندی، دموکراسی، انتخابات آزاد و حتا آزادی‌های عمومی دیگر نیز وجود نخواهد داشت.

او افزود که آزادی بیان خط سرخ رهبری حکومت افغانستان است و این آزادی به هیچ عنوان با چیز دیگری معامله نخواهد شد.

به گفته‌ی آقای دانش در سال‌های گذشته تلاش‌های از سوی حکومت،‌ رسانه‌ها و یا نهادهای حامی رسانه‌ها برای حمایت از آزادی بیان، فعالیت رسانه‌های آزاد و خبرنگاران صورت گرفته اما هنوز هم چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

او از مشکلات امنیتی و رویدادهای جنگی، مشکلات اقتصادی به عنوان چالش‌های اساسی نام برد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که برای رفع این چالش‌ها باید میان تمام نهادهای مرتبط به مسایل دسترسی به اطلاعات هماهنگی و همکاری همه‌جانبه وجود داشته باشد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری

آقای دانش این اظهارات را در حالی مطرح کرد که در حال حاضر یک هزار و 879 رسانه در سطح کشور به گونه‌ی عملی فعال است و صدها رسانه‌ی دیگر نیز به دلایلی غیرفعالند.

بر اساس آخرین معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ، 96 تلویزیون، 65 رادیو و 911 نشریه‌ی چاپی در کابل و 107 تلویزیون، 284 رادیو و 416 نشریه‌ی چاپی در ولایات عملن فعالند.