IARCSC

«سهم زنان در دستگاه خدمات ملکی پنج درصد افزایش یافته است»

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی اعلام کرده است که در سال 1397 خورشیدی سهم زنان در دستگاه خدمات ملکی کشور در مقایسه به یک سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

احمدنادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی امروز (جمعه،‌ 17 حوت) در همایش گرامی‌داشت از هشتم مارچ، روز جهانی زن در کابل گفته است که در سال 1396 خورشیدی تنها 22 درصد کارمندان خدمات ملکی زنان بودند اما این آمار در حال حاضر به 27.33 درصد رسیده است.

آقای نادری افزایش ظرفیت و مهارت‌های فردی زنان،‌ حمایت رهبری دولت از زنان، بهینه‌سازی پروسه‌های استخدامی و برگزاری امتحانات جمعی سراسری را از عوامل افزایش حضور زنان در دستگاه خدمات ملکی دانسته است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که میزان حضور زنان در سال‌های آینده به پنجاه درصد برسد.

رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی سال 1397 را بهترین سال برای زنان در خدمات ملکی دانسته است.

به گفته‌ی او، در سال‌های گذشته، زنان سهم بیش‌تری در وظایف مقدس معلمی و خدمات صحی داشتند، اما در حال حاضر زمینه‌ی حضور زنان در سایر عرصه‌ها و در رده‌های مختلف مدیریتی نیز فراهم شده است.

آقای نادری در عین حال هشدار داده است که تغییرات به میان آمده در راستای افزایش سهم زنان در دستگاه خدمات ملکی به صورت کامل نهادینه نشده و هنوز هم خطر عقب‌گرد به صورت جدی وجود دارد.

او گفته است: «این خطر عقب‌گرد را در عناصر مختلف می‌توانیم ببینیم، چه در بحث سیاسی، چه در بحث امیدوارکننده‌ی پایان جنگ و چه در بحث موانع و محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی که فرا راه زنان وجود دارد.»

آقای نادری با اشاره به طرح «افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی» گفته است که «بهینه‌سازی پروسیجرها»، طرزالعمل‌ها و طرح‌های خدمات ملکی در استخدام باعث شده که محیط بهتر برای حضور زنان در رقابت‌ها فراهم شود.

گفتنی است که طرح «افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی» به تاریخ چهارم حوت سال جاری در جلسه‌ی کابینه‌ی حکومت وحدت ملی تصویب شده است.

کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی گفته است که این طرح به هدف زمینه‌سازی برای ایجاد سهولت‌های ممکن برای زنان، به میان‌آوردن محیط کاری مصؤن و تشویق آنان برای افزایش و سهم‌گیری بیش‌تر در خدمات ملکی طرح‌ریزی شده است.