عبدالله: تمام گروه‌های سیاسی در دفاع از «نظام جمهوری اسلامی» مسئولیت مشترک دارند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید در صورتی که زمینه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی مساعد شود، تمامی گروه‌های سیاسی مسئولیت مشترک دارند تا از نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند.

آقای عبدالله امروز (دوشنبه، 20 حوت) در نشست شورای وزیران همچنان گفت که نظام جمهوری اسلامی افغانستان یک دست‌آورد مردم این کشور است و باید از آن دفاع شود.

او همچنان گفت که جمهوری بودن و اسلامی بودن افغانستان در قانون اساسی کشور تثبیت است و در این رابطه هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و قرار هم نیست که صورت بگیرد.

رییس اجرایی کشور با اشاره به این که مردم افغانستان بارها و با زبان‌های مختلف صلح را آرزو کرده‌اند، گفت تأمین صلح عادلانه و پایدار و دوام نظام جمهوری اسلامی خواست اکثریت مطلق مردم افغانستان است و در صورتی که نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود، صلح تحقق پیدا نخواهد کرد.

آقای عبدالله افزود: «اگر قرار باشد ما از جمهوری بودن نظام و حق رأی مردم بگذریم، هیچ راه حل دیگری که مورد قبول مردم افغانستان باشد، وجود ندارد.»

او همچنان گفت که اختلاف دیدگاه میان قشرهای سیاسی کشور در مورد مسایل مختلف وجود دارد اما در مورد مسأله‌ی «نظام جمهوری اسلامی» هیچ تفاوت دیدگاهی وجود ندارد.

آقای عبدالله این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که پنجمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر وارد طولانی‌ترین مرحله‌ی آن شده است.

پنجمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان از ششم حوت در پایتخت قطر آغاز شد. در جریان این دور گفت‌وگوها، سه روز وقفه ایجاد شده است؛ بار نخست در روزهای نهم و دهم حوت به دلیل هماهنگی و مشورت‌های میان‌گروهی و بار دوم روز جمعه، ۱۷ حوت.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که در 12 روز پسین سرگرم چانه‌زنی و مذاکره با طالبان است، پس از توییتی در روز چهارم که نشست‌ها را «پربار» توصیف کرد، دیگر اظهار نظری نکرده که در این روزها چه گفته و چه شنیده است.

اما آقای خلیل‌زاد پیش از آغاز مذاکرات گفته بود که در این دور روی چهار موضوع کلیدی ـ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان ـ بحث می‌شود.

هیچ جزئیاتی فراتر از این که نشست‌ها پشت درهای بسته ادامه دارد و سه روز وقفه داشته، در دست نیست. دلیل طولانی‌شدن مذاکرات نیز معلوم نیست.

با این حال رییس اجرایی کشور می‌گوید که زمینه‌سازی برای مذاکره بین‌الافغانی که دولت، گروه‌های سیاسی و گروه طالبان در آن حضور داشته باشند، یکی از مسایلی است که در این دور گفت‌وگوها در قطر روی آن بحث می‌شود.

آقای عبدالله در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفت که این نیروها به هدف رفع تهدیدهایی که از افغانستان صورت گرفت، در این کشور حضور دارند.

به گفته‌ی او در صورتی که جنگ در افغانستان پایان یابد،‌ به حضور نیروهای خارجی در این کشور نیز ضرورت نخواهد بود.