Reuters

«امریکا به بازرسان بین‌المللی پرونده اتهامات جنایات جنگی در افغانستان ویزا نمی‌دهد»

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که این کشور به بازرسان دادگاه بین‌المللی که بخواهند برای تحقیق درباره‌ی اتهامات جنایات جنگی در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان به آمریکا سفر کنند، ویزا نمی‌دهد.

این اظهارات را مایک پومپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا روز جمعه (24 حوت) در یک نشست خبری در واشنگتن مطرح کرده است. آقای پومپئو گفته است: «من سیاست محدودیت‌های ویزا علیه افرادی اعلام می‌کنم که در دیوان کیفری بین‌المللی مسئول تحقیق در مورد نیروهای امریکایی هستند.»

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، او همچنان گفته است که احتمال دارد این محدودیت‌ها بتواند نقش بازدارنده در برابر تلاش‌های این دیوان برای تحت تعقیب قراردادن «پرسنل» کشورهای متحد امریکا از جمله اسرائیل ایفا کند.

وزیر خارجه‌ی امریکا هشدار داده است در صورتی که دیوان کیفری بین‌المللی رفتار خود را تغییر ندهد، امریکا گام‌های بیشتر از جمله تحریم‌های اقتصادی علیه این دیوان وضع خواهد کرد.

نخستین گام واشنگتن برای تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری در حالی برداشته شده است که دولت دونالد ترمپ در ماه سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی گفته بود در صورتی که دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهد در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند، به بازرسان این دادگاه اجازه‌ی ورود به امریکا داده نخواهد شد.

دیوان کیفری بین‌المللی که 123 کشور از جمله افغانستان عضو آن است، در سال 2017 میلادی خواستار بررسی رسمی درباره ادعاهای مربوط به جنایات جنگی در افغانستان شده بود.