جان بس: امیدواریم هفتمین دور گفت‌وگو با طالبان زمینه‌ی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم سازد

اطلاعات روز: هم‌زمان با آغازشدن دور هفتم مذاکرات صلح نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر، جان بس، سفیر امریکا در کابل می‌گوید امیدوارم است مذاکرات اخیر دروازه‌ را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باز کند.

جان بس، سفیر امریکا در کابل امروز (شنبه، 8 سرطان) در نشستی با خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌کند که گفت‌وگوهای جاری امریکا با طالبان منجر به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شود تا این گفت‌وگو بتواند زمینه‌ی یک صلح پایدار و قابل اعتماد برای تمام افغان‌ها را فراهم سازد.

آقای بس گفت هرچند دشوار است که در مورد موفق‌شدن دور هفتم گفت‌وگوهای امریکا با طالبان صحبت کرد، اما بسیار مهم است که «جامعه‌ی افغانی آماده استفاده از این فرصت باشد.»

به گفته‌ی سفیر امریکا در کابل، طالبان از گفت‌وگوهای گذشته فهمیده‌اند که نمی‌توانند تاریخ مشخصی را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان دریافت کنند، زیرا خروج امریکا از افغانستان بستگی به شرایط و زمان دارد.

آقای بس گفت: «اگر آنان دنبال چنین فرصتی هستند، باید زمینه‌‌ی آن‌را فراهم کنند که این اتفاق بیفتد. به این معنا که آنان باید با بخش دیگر جامعه نیز بنشینند و روی تفاوت‌های بزرگ مثل چگونگی دولت‌داری و نظام گفت‌وگو کنند.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان در شش دور گذشته با طالبان روی چهار موضوع اساسی از جمله مبارزه با هراس‌افگنی، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس دوامدار گفت‌وگو کرده است.

مقام‌های امریکایی پیش از این گفته‌اند که روی دو موضوع نخست با طالبان به توافقاتی دست یافته‌اند و انتظار می‌رود در هفتمین دور مذاکرات توافق روی مبارزه با هراس‌افگنی و خروج نیروهای خارجی از افغانستان نهایی شود.

سفیر امریکا نیز می‌گوید که کشورش چشم به راه تضمین معتبر از سوی طالبان است تا این تضمین بتواند امریکا را قناعت دهد که پس از توافق صلح، افغانستان بار دیگر تبدیل به پناه‌گاه تروریزم نخواهد شد. او گفت که امریکا تنها به تعهد گروه طالبان بسنده نمی‌کند، بلکه می‌خواهد طالبان امریکا، شهروندان افغانستان و جامعه‌ی جهانی را مطمیین بسازند که پس از صلح، افغانستان محلی برای فعالیت گروه‌های تروریستی نخواهد بود.

آقای بس درحالی این گفته‌ها را با خبرنگاران شریک کرد که امروز هفتمین دور مذاکرات زلمی خلیل‌زاد با طالبان در قطر آغاز شده است. هنوز روشن نیست که این دور به چه نتایجی دست می‌یابد، اما هفته‌ی گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا در یک سفر از قبل اعلام‌نشده به کابل گفته بود که گفت‌وگوهای کشورش با طالبان پیشرفت‌های خوبی داشته و انتظار می‌رود توافق با طالبان بر سر این مسأله که دیگر از افغانستان برای اهداف تروریستی استفاده نشود، به‌زودی نهایی شود.