به دنبال انتقاد محب از خلیل‌زاد، ترمپ در مورد افغانستان جلسه‌ی سری امنیتی برگزار کرد

اطلاعات روز: یک روز پس از اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد زلمی خلیل‌زاد، دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا و مقام‌های ارشد امنیتی این کشور در مورد افغانستان جلسه‌ی سری برگزار کرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش کرده است که این جلسه روز جمعه (24 حوت) در اتاقی به‌نام «تانک» در مقر وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون برگزار شده است.

براساس این گزارش، در این جلسه‌ی سری دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری، مایک پنس،‌ معاون ریاست‌جمهوری، مایک پومپئو، وزیر خارجه، جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش، جینا هسپل، رییس اداره‌ی مرکزی استخبارات امریکا (CIA) و جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا شرکت داشته‌اند.

هرچند در مورد آجندا و جزئیات این نشست سری تاکنون چیزی منتشر نشده اما یک مقام امریکایی به شرط افشا نشدن نامش به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که این جلسه‌ی سری به دنبال اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، برگزار شده است.

حمدالله محب روز پنج‌شنبه (23 حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته بود که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

آقای محب با اشاره به این که خلیل‌زاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشوره نمی‌کند، گفته بود: «فکر می‌کنیم شاید در «مذاکرات» اهداف شخصی وجود داشته باشد زیرا در این روند کمبود معلومات و اطلاعات موجود است.»

او همچنان از شیوه‌ی مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته بود که در این مذاکرات هیچ «شفافیتی» وجود ندارد.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده گفته بود که «حمله بر سفیر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است.

او در عین حال هشدار داده بود که این اظهارات روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه می‌کند.

طارق آرین، سخن‌گوی شورای امنیت ملی اما موضوع احضار آقای محب از سوی وزارت خارجه امریکا را رد کرده و گفته بود: «برنامه ملاقات‌های آقای محب از قبل تعیین شده بود و دیدار با مقامات وزارت امور خارجه امریکا جز از تقسیم اوقات ملاقات‌های رسمی مشاور امنیت ملی بوده است.»