رولا غنی: زنان افغان در بازسازی و پیشرفت کشور سهم فعال‌تر بگیرند

اطلاعات روز: رولا غنی، بانوی نخست کشور امروز (پنجشنبه، ۸ حمل) در کابل گفت که زنان افغان باید در بازسازی و پیشرفت کشور نقش فعالی‌تری ایفا کنند.

خانم غنی که در نشست «دستاوردها و پیشرفت‌های اقصادی زنان افغانستان» صحبت می‌کرد، افزود که زنان در افغانستان با وجود فقر و تنگدستی، در بخش‌های تجارت، آموزش، صحت و سیاست موفقیت‌های قابل ملاحظه و ناکافی داشته است.

به گفته‌ی او، زنان از قربانیان اصلی چهار دهه‌ی جنگ در کشور بوده‌اند و اکنون آنان تلاش دارند که ظرفیت کاری‌شان را روز به روز بهتر سازند و در ترقی کشور سهم بگیرند.

بانوی نخست کشور گفت: «زنان افغانستان بعد از تحولات سال ۲۰۰۱ میلادی، با شجاعت و توانمندی‌ای که داشتند به سرعت رشد کردند و اکنون نیز باید در توانمندسازی جامعه کار و تلاش کنند.»

او همچنان افزود که از توانمندی زنان باید در بخش‌های مختلف زندگی استفاده شود تا آنان بتواند برای زندگی بهتر و اقتصاد خوب‌تر خانواده‌ها هم‌دوش مردان کار کنند.

به گفته‌ی خانم غنی، شرایط اقتصادی خانواده‌ها در افغانستان هنوز «سخت» است و با ایفاکردن نقش زنان در این بخش، «فضای جنگ و خشونت در خانواده‌ها کمتر و فضای آرام خانواده باعث می‌شود که فرزندان سالم به جامعه تقدیم شود».

همچنان بانوی نخست کشور با اشاره به روند صلح و برگزاری انتخابات افزود که افغانستان شرایط حساسی سپری می‌کند و برای هر شهروند لازم است که در این شرایط مسئولانه در این روندها سهم گیرند.