شهروندان: اتراکجا است؟ اترا؛ بیایید منزل شانزدهم

شهروندان: اترا کجا است؟ اترا؛ بیایید منزل شانزدهم

  • لیاقت لایق

شماری از شهروندان کشور از ماه‌ها به این‎سو کاروزاری را تحت عنوان «اترا کجا است؟» در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده و از نارسایی‌های خدمات شرکت‌های مخابراتی، عدم شفافیت و تاخیر در ایجاد سیستم شفاف جمع‌آوری 10 درصد مالیات برکریدیت کارت‌ها و  فروش سیم کارت‌های غیرقانونی انتقاد می‌کنند. شهروندان از اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) می‌خواهند که به این نارسایی‌ها رسیدگی کند. اداره‌ی اترا، مسئولیت نظارت و رسیدگی به شکایات نسبت به کارکردهای خدمات شرکت‌های مخابراتی و انترنتی را به عهده دارد.

همزمان با اینکه این کاروزار در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد، مسئولان اداره‌‌ی اترا در پاسخ، از کاربران شاکی می‌خواهند تا روز دوشنبه‌ی این هفته ‌( 12 حمل)، در گفتمانی جهت رسیدگی به شکایات، با اسناد دست‌داشته‌ی‌شان، در منزل شانزدهم وزارت مخابرات و تکنالوژی حاضر شوند.

محمد نجیب عزیزی، رییس اترا در کنفرانس خبری روز شنبه (10 حمل) در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به رسانه‌ها گفت: «در پاسخ به این کمپین می‌گوییم که اترا موجود است و پاسخ می‌گوید اما آن قدر فیسبوک چلوونکی نداریم که به تمام آن از طریق فیسبوک رسیدگی کنیم.»

آقای عزیزی از شهروندان و نمایندگان رسانه‌ها  می‌خواهد تا در این گفتمان اشتراک کنند تا در حضور نمایندگان باصلاحیت شرکت‌های مخابراتی، شکایات‌شان ثبت و روند رسیدگی به آن آغاز شود. آقای عزیزی همچنان گفت که در جریان هفته‌های گذشته این اداره توانسته است تعهدهایش را در آوردن برخی از سهولت‌ها و رسیدگی به شکایات عملی کند.

به گفته‌ی آقای عزیزی، یکی ازکارهای انجام شده، رایگان شدن شماره‌های 998 و 999 این اداره برای ثبت شکایت شهروندان است. همچنان تعداد تماس‌های رایگان از سه تماس به 20 تماس در ماه از طرف شرکت‌های مخابراتی افزایش یافته است و هزینه‌ی تماس‌های اضافه از آن نیز از سه افغانی به یک افغانی کاهش یافته است.

همچنان آقای عزیزی می‌افزاید، برای ثبت و رسیدگی بهتر به شکایات، از این پس برای هر شکایت شماره‌ی خاص توزیع خواهد شد. وی می‌گوید، یکی از شرکت‌ها تا به حال این سیستم را عملی کرده و باقی آن‌ها نیز تعهد کرده‌اند‌اندکه این سیستم را عملی کنند. همچنان او افزود که هزینه‌ی هر (ام بی) انترنت اضافی خارج از بسته‌های انترنتی، از 10 افغانی به یک افغانی کاهش یافته است: «تا کنون شرکت‌های سلام، اتصالات و ام.تی.ان این کاهش را عملی کرده اند و سایر شرکت‌ها نیز به آن تعهد دارند که عملی کنند.»

یکی از شکایت‌های عمده‌ی مشترکین، ضعیف بودن کیفیت خدمات انترنتی است. محمد نجیب عزیزی، رییس اداره‌ی اترا می‌گوید،  شرکت‌های مخابراتی تعهد کرده‌اند که امسال روی سیستم‌های‌ انترنتی‌شان سرمایه‌گذاری کنند و کیفیت خدمات انترنتی را از طریق ارائه‌ خدمات 3G و 4G بالا ببرند. آقای عزیزی می‌گوید، نظارت‌شان روی شرکت‌ها جریان دارد و در صورت تخلف جریمه خواهند شد.

رییس اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی کشور می‌گوید که شرکت‌های مخابراتی تعهد کرده‌اند که از این پس  فعال شدن و  غیرفعال شدن پیشکش‌ها را از طریق فرستادن پیامک به شهروندان اطلاع دهند. همچنان او می‌گوید، از این پس در هنگام فعال‌سازی پیشکش‌ها و خدمات‌افزون‌برقیمت ( Value added Sirvices) در دو مرحله از مشترکین تصدیق گرفته می‌شود.

رییس اداره‌ی اترا در  مورد فروش سیم کارت‌های غیرقانونی می‌گوید که تا کنون 200 هزار سیم کارت ضبط شده است و مرحله‌ی مستندسازی آن جریان دارد. به گفته‌ی او بر شرکت‌های متخلف، جریمه وضع می‌شود که در هفته‌ی آینده در یک نشست خبری اعلام خواهد شد.

آقای عزیزی می‌گوید، جعل و تزویر شناسنامه‌های کاغذی یکی از عامل فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی است. به گفته‌ی وی بدون صدور شناسنامه الکترونیک این چالش حل نخواهد شد.

شهروندان کشور می‌گویند، قیمت انترنت در افغانستان دو برابر و یا چند برابر کشورهای همسایه است. اما نقیب‌الله سیلاب، معین تخنیکی اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان که در این نشست خبری صحبت می‌کرد به رسانه‌ها گفت: «افغانستان از اینکه مستقیما به بحر راه ندارد، انترنت ترانزیتی را از طریق کشورهای همسایه استفاده می‌کند. ازین‎‌رو قیمت انترنت در کشور ما دو چند کشورهایی است که به کیبل اصلی وصل‌اند و به بحر راه دارند.»

آقای سیلاب همچنان نبود برق کافی و مشکلات امنیتی را از دلایل پر هزینه بودن انترنت یاد کرد.

ایجاد سیستم ریال تایم برای جمع‌آوری 10 درصد مالیات از کریدیت کارت‌های مصرفی شهروندان از تعهداتی است که سال‌ها پیش حکومت وحدمت ملی به شهروندان داده است. ماه گذشته وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی قراردادی را با یک شرکت امریکایی برای ایجاد این سیستم امضا کرد. با آن هم گزارش‌ها و اظهارات وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌رساند که این قرارداد شفاف نیست. اما مسئولان اداره‌ی اترا در این مورد به خبرنگار اطلاعات روز توضیح نمی‌دهند. رییس اداره‌‌ی اترا می‌گوید؛ «سیستم شفافی ایجاد خواهد شد و در این مورد شکایتی وجود ندارد.»

دیدگاه‌های شما
  1. از آقای عزیزی بپرسید که آیا این تغیرات بعد از سرو صداهای فیسبوک چلوونکی بوجود آمده و یا حد اقل با مردم و رسانه ها همگانی شده اگر بلی فیسبوک چلوونکی شما را از خواب غفلت بیدار نموده است به آنها احترام کن>

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *