غزنی در فصل جنگ؛ از وعده‌های خیالی رییس‌جمهوری تا نگرانی از تکرار ناامنی‌ها

غزنی در فصل جنگ؛ از وعده‌های خیالی رییس‌جمهوری تا نگرانی از تکرار ناامنی‌ها

  • لیاقت لایق

ساکنان ولایت غزنی با سپری کردن فصل آرام زمستان و برف‌باری سنگین، حالا با فرا رسیدن فصل جنگ، دو باره شاهد تحرکات گروه طالبان هستند. این گروه در 9 و 11 حمل سال نو خورشیدی با حمله به حوزه‌ی سوم پولیس و یک باب مکتب در ولسوالی اندر، نخستین حملاتش را در این ولایت غزنی رقم زد.  

‌حمله‌ی گسترده طالبان در ماه اسد سال گذشته به شهر غزنی و سقوط بخش‌هایی از مرکز  این ولایت به دست این گروه که در آن صدها تن از غیرنظامیان و نظامیان کشته و زخمی شدند، دو بار پای رییس‌جمهور غنی را به این ولایت کشاند. در این سفرها آقای غنی، وعده‌هایی را در راستای تامین امنیت، آوردن اصلاحات نظامی و ملکی، ایجاد حوزه‌ها، پاسگاه‌ها و ارتقاء این ولایت به درجه یک، داده بود. رییس‌جمهور غنی در سفر دومش در 5 میزان سال گذشته نیز وعده داد که در مدت شش ماه این وعده‌هایش را در شش مرحله اجرایی می‌کند. پس از وعده‌های رییس‌جمهور غنی برای تامین امنیت ولایت غزنی، جنگ در این ولایت نه تنها فروکش نکرد، بلکه در ماه‌های پس از آن، طالبان با حمله به جاغوری و مالستان، امنیت امن‌ترین ولسوالی‌های این ولایت را بهم زد. در این حمله‌ها نیز صدها تن افراد ملکی و نظامی کشته، زخمی و یا آواره شدند.

اکنون مقام‌های محلی و ساکنان این ولایت می‌گویند که هیچ یک از وعده‌های رییس‌جمهور هنوز اجرایی نشده و آن‌ها نگرانند که بار دیگر رویدادهای سال گذشته در این ولایت تکرار شود.

وعده‌‌های خیالی رییس‌جمهور

با از سرگرفته شدن حمله‌های تهاجمی طالبان بر شماری از پاسگاه‌های داخل شهر و ولسوالی‌ها، نگرانی‌ها باردیگر افزایش یافته است. برخی از کارشناسان و اعضای شورای ولایتی غزنی می‌گویند که وعده‌های رییس‌جمهوری تا هنوز اجرایی نشده است.

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی ولایت غزنی به اطلاعات‌روز می‌گوید، با وقوع رویداد‌های امنیتی اخیر، نگرانی‌ها از تکرار رویدادهای سال گذشته افزایش یافته است. او می‌گوید که نه وعده‌های رییس‌جمهوری عملی شده و نه هم وضعیت امنیتی نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. آقای فقیری می‌‌گوید، در پی تلاش‌های‌شان در راستای تامین امنیت در این ولایت، صرف یک واحد مؤقتی ارتش ملی از پکتیا به این ولایت منتقل شده است و سایر وعده‌ها مبنی بر ایجاد حوزه‌ها و افزایش تشکیلات جدید ارتش و پولیس تا هنوز اجرایی نشده است.

عبدالمالک حبیبی، از ساکنان غزنی به اطلاعات روز می‌گوید، سه حوزه‌ی امنیتی جدید منظور شده اما تا هنوز هیچ امکانات، تجهیزات و مهماتی برای آن فراهم نشده است.

آقای حبیبی می‌گوید، مرکز غزنی همچنان آسیب‌پذیر است، زیرا به گفته‌ی کنترل ده ولسولالی که برخی از آن‌ها کمتر از ده کیلو متر از مرکز شهر فاصله دارد، در اختیار طالبان قرار دارند. به گفته‌ی آقای حبیبی، واحدهای اداری این ولسوالی‌ها در مرکز شهر غزنی انتقال یافته است و در آن مناطق نیروهای امنیتی حضور ندارد.

خوشبینی‌ها و نگرانی‌های مسئولان محلی

مقام‌های ولایت غزنی می‌گویند که امسال امیدوارند که به خوبی با هراس‌افگنان مقابله کنند. آن‌ها همچنان می‌گویند وعده‌های رییس‌جمهوری تا هنوز به طور کامل اجرایی نشده است اما شمار نیروهای امنیتی و تشکیلات آن نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است.

عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی می‌گوید، حوزه‌های امنیتی از سه حوزه به شش حوزه افزایش یافته است و حدود 45 درصد تشکیلات ارتش ملی که در طول 18 سال خالی بوده، امسال شماری از این تشکیلات تکمیل شده است: «تمام پرسونل حوزه‌های جدید، مرحله‌ی جلب و جلب و آموزش را سپری کرده‌اند. موقعیت حوزه‌ها نیز مشخص شده و تنها منتظر رسیدن امکانات مالی آن هستیم. همچنان به تعداد 9 تولی اردوی منطقوی و خیزش مردمی برای شماری از ولسوالی‌ها و مرکز شهر غزنی منظور شده و پرسونل شماری از آنان تکمیل و شماری دیگر در مرحله‌ی آموزش و جلب و جذب قرار دارند.»

سخن‌گوی والی غزنی می‌افزاید که  یک واحد ویژه‌ی ارتش نیز به زودی در غزنی مستقر می‌شود.

به گفته‌ی آقای نوری حدود 27 کمربند امنیتی پولیس در اطراف شهر غزنی به شمول 5 پایگاه ارتش، به هزینه‌ی 89 میلیون افغانی، به تازگی ایجاد شده است و شمار سربازان پولیس و واحدهای امنیت ملی نیز افزایش یافته است.

سخن‌گوی والی غزنی می‌افزاید، از برج عقرب تا برج حوت سال گذشته، 207 حمله‌ی هوایی در ولسوالی‌های مختلف غزنی روی مواضع  مخالفان مسلح دولت، با هماهنگی نیروهای امنیتی و ناتو انجام شده است. او می‌گوید، در این عملیات بیش از 400 تن از مخالفان مسلح به اضافه‌ی 40 تن از سرگروه‌های طالبان کشته و ده‌ها تن دیگر بازداشت شده‌اند. به گفته‌ی آقای نوری، در نتیجه‌ی این عملیات اکنون طالبان در هیچ ولسوالی غزنی توان راه‌اندازی تحرکات گسترده را ندارند.

«نیرو داریم اما امکانات نه»

سخن‌گوی والی غزنی می‌گوید در زمستان سال گذشته به دلیل نبود امکانات، نیروهای امنیتی نتوانسته‌اند که عملیات پاک‌سازی را در مناطق زیر کنترل طالبان راه‌اندازی کنند.  به گفته‌ی آقای نوری، دلیل آن سهل‌انگاری وزارت‌ دفاع ملی بوده است: «این وزارت امکانات تحکیماتی برای ایجاد پاسگاه را مهیا نکرد. از این رو نیروهای امنیتی در زمستان غیر متحرک ماندند. اسلحه و نیروی کافی داشتیم اما اکمالات تحکمیاتی نرسید تا پایگاه‌ها در مسیر آن ولسوالی‌ها ایجاد می‌شد و عملیات پاک‌سازی صورت می‌گرفت.»

تلاش کردیم در این خصوص پاسخ وزارت دفاع را هم داشته باشیم اما موفق به گرفتن پاسخ این وزارت نشدیم.

به گفته‌ی مقام‌های محلی غزنی این ولایت از نگاه وضعیت امنیتی اکنون در چهار بخش قرار دارد؛ ‌از جمله‌ی 18 ولسوالی، سه ولسوالی (ناوه، اجرستان و خواجه‌عمری) در دست طالبان است. همچنان از هفت سال پیش به این سو مرکز پنج ولسوالی (‌واغظ، رشیدان، خوگیانی، ده‌یک و زنه‌خان) به جاهای امن و مرکز شهر انتقال یافته است. ولسوالی‌های اندر، گیرو و قره‌باغ در تهدید بلند و ولسوالی‌های جغتو، آب‌بند، مقر و گیلان و سایر ولسوالی‌ها در تهدید متوسط امنیتی قرار دارند. تنها سه ولسوالی (جاغوری، مالستان و ناهور) کاملا در دست دولت است.

مسئولان محلی ولایت غزنی می‌گویند، این ولایت با آنکه از نگاه موقعیت و وسعت از ولایاتی است که نیرو و تجهیزات بیشتر نیاز دارد اما از 18 سال به این سو با کمبود تشکیلات و نیرو  مواجه بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *