سیلاب‌ها از غرب تا شمال و شمال شرق؛ بدخشان در معرض آسیب‌های جدی است

سیلاب‌ها از غرب تا شمال و شمال شرق؛ بدخشان در معرض آسیب‌های جدی است

  • لیاقت لایق

در هفته‌های نخست سال جدید، درکنار تلفات جنگ و نا‌امنی، سیلاب و بارندگی‌های اخیر نیز در شماری از ولایت‌ها، تلفات و خسارات سنگین به‌جا گذاشته است. دامنه‌ی سیلاب‌ها تا کنون در شماری از ولایت‌های شمالی و غربی همچنان نگران‌کننده است.

به اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، تنها از 8 حمل تا کنون، در اثر سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید، در دوازده ولایتی شمالی و غربی حدود 71 تن کشته، 14 تن مفقود و 41 تن زخمی شده‌اند. همچنان نزدیک به 9 هزار خانه، دو باب مکتب، 224 کیلومتر جاده و 47 پل تخریب شده است.

احمد‌تمیم عظیمی، سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی به اطلاعات روز می‌گوید ولایت‌های هرات، بادغیس، فاریاب، غور، تخار، بدخشان، کنر، بلخ، جوزجان، سمنگان، سرپل و بغلان بیشترین آسیب را دیده است.

همچنان آقای عظیمی می‌گوید، در این ولایت‌ها حدود 8 هزار 966 راس مواشی نیز در اثر این سیلاب‌ها تلف شده است. سخن‌گوی وزات دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید، تلاش‌‌ها برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد و تا هنوز در هماهنگی با دیگر موسسات کمک‌رسانی بین‌المللی، به یک هزار‌ و 539 خانواده مواد غذایی و به یک هزار و 9 خانواده مواد غیر‌غذایی توزیع شده است.

بدخشان؛ ولایت آسیب‌پذیر

پس از وقوع سیلاب‌های شدید در ولایت‌های هرات، بادغیس و فاریاب، در روزهای اخیر ولایت‌های بدخشان، غور، تخار، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل و بغلان نیز شاهد ریزش باران شدید و وقوع سیلاب‌ها بوده است.

در این میان اما سیلاب و بارندگی شدید در ولایت بدخشان از سوی شماری از باشندگان این ولایت بی‌پیشینه خوانده شده است. به گفته‌ی آنان، تاکنون باشندگان شماری از قریه‌ها در ولسوالی‌های پیشکان، دره‌ییم و ارگو از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند اما هیچ‌گونه کمک‌رسانی از سوی دولت صورت نگرفته است.

محمد‌سردار سروری، عضو پیشین شورای ولایتی بدخشان به نقل از باشندگان و مسئولان محلی این ولایت به اطلاعات روز می‌گوید، تا کنون در اثر وقوع سیلاب‌ها و بارندگی شدید تلفاتی گزارش نشده اما خانه‌ها، جاده‌ها، بندهای برق و کشت‌زارهای مردم به گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای آسیب رسیده است.

وی می‌گوید: «خسارات مالی بی‌سابقه و از محاسبه بیرون است. متاسفانه از دو روز به این‌سو به بهانه‌ی مسدود بودن راه‌های مواصلاتی، هیچ کمکی از سوی دولت به بی‌جا‌شده‌ها صورت نگرفته است.»

لغزش زمین

برخی از باشندگان بدخشان می‌گویند که در اثر ریزش شدید باران در بعضی مناطق این ولایت نگرانی‌ها از احتمال لغزش زمین نیز شدت گرفت است. شماری از تپه‌ها در برخی از قریه‌های ولسوالی تیشکان لغزیده و یا در معرض لغزش قرار دارد.

یک عضو پیشین شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که باشندگان شماری از این قریه‌ها خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند و هنوز کسی به مدد آن‌ها نیامده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اما می‌گوید که اکنون تیم‌های آنان در ولسوالی‌های یفتل، دره‌ییم و شماری دیگر ولسوالی‌ها حضور دارند تا به آسیب‌دیدگان لغزش زمین کمک‌ کنند. به گفته‌ی مسئولان این اداره، بیشتر باشندگان این مناطق بی‌پروا هستند و به هشدارها توجه نمی‌کنند.

مسئولان وزارت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گویند که احتمال لغزش زمین در برخی از ولسوالی‌های بدخشان وجود دارد و شمار از باشندگان آن به جاهای امن انتقال یافته است.

سخن‌گوی این اداره می‌گوید که هنوز گزارش دقیق از شمار تلفات و آسیب‌دیدگان ولایت بدخشان در اختیار ندارند و بنا به گزارشی شش باب خانه تخریب و شماری مواشی تلف شده است.

آقای عظیمی می‌گوید تلاش‌ها برای سروی آسیب‌دیدگان، رسیدگی به آن‌ها و بازکردن راه‌های مواصلاتی کشم ـ فیض‌آباد و سایر ولسوالی‌ها جریان دارد. به گفته‌ی آقای عظیمی از مجموع 150 میلیون افغانی که برای رسیدگی به حوادث طبیعی در 34 ولایت افغانستان اختصاص یافته است، 9 میلیون آن برای ولایت بدخشان در نظر گرفته شده است.

اخیرا وزارت انرژی و آب پیش‌بینی کرده بود که احتمال وقوع سیلاب و بالاآمدن آب دریا‌ها در حوزه‌ی دریایی شمال و هریرود از تاریخ 15 تا 18 حمل وجود دارد.