آغاز عملیات بهاری طالبان؛ کوبیدن همزمان بر میخ و نعل

آغاز عملیات بهاری طالبان؛ کوبیدن همزمان بر میخ و نعل

دست‌کم چهار ماه از آغاز گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان میان نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های ایالات متحده در قطر می‌گذرد. گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان در قطر، اکنون به مرحله‌ای رسیده است که تصور می‌شود اندک‌اندک زمینه‌ی آغاز گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی فراهم شده است. حکومت افغانستان با وصف انکار و تمرد مکرر طالبان از گفت‌و‌گوی مستقیم، تلاش کرده است حسن نیتش برای اشتراک در مذاکرات صلح با طالبان را نشان دهد. لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح که قرار است به تاریخ 9 ثور در کابل برگزار شود، تلاشی ست از سوی حکومت تا زمینه‌های سیاسی و اجتماعی مصالحه با طالبان را فراهم کند. سیاستمداران و جناح‌های سیاسی خارج از حکومت وحدت ملی به زعم قباحت و واکنش منفی اجتماعی که در پی داشت، تلاش کردند با نمایندگان طالبان به گفت‌و‌گو بنشینند و تلاش‌شان را به کار بندند تا پس از سال‌ها خشونت و منازعه، افغانستان از فرصت به‌دست آمده برای دست‌یابی به مصالحه استفاده کند.

در بعد جهانی و منطقه‌‌ای، اکثر قریب به اتفاق کشورهای دخیل در منازعه و مصالحه‌ی افغانستان، واکنش مثبت و تشویق‌آمیز به پروسه‌ی صلح افغانستان داشته‌اند. به استثنای چند کشور به شمول پاکستان، اکثر مطلق کشورهای منطقه، همسایگان افغانستان و قدرت‌های بین‌المللی سعی کرده‌اند در تسهیلات پروسه‌ی صلح افغانستان سهم داشته باشند و با توجه به منافع و ملاحظات ملی‌شان در خصوص پروسه‌ی صلح افغانستان، اختلاف ‌نظرها را کاهش داده و در یک بسیج منطقه‌ای و بین‌المللی برای محقق شدن مصالحه در افغانستان، سهم‌شان را ادا کنند.

باوصف همراهی منطقه و جهان با پروسه‌ی صلح افغانستان و تلاش اصناف مختلف اجتماعی و سیاسی در راستای دست‌یابی به مصالحه و تمایل آشکار حکومت افغانستان برای گفت‌و‌گو با طالبان، چند ماه پس از آغاز مذاکرات میان دیپلمات‌های ایالات متحده و نمایندگان طالبان، این گروه اما اعلام کرده است که عملیات بهاری‌اش در نبرد علیه آن‌چه اشغال افغانستان می‌پندارند را تحت نام عملیات الفتح آغاز کند. در‌حالی‌که به موجب آغاز گفت‌و‌گوهای صلح، در حداقل‌ترین انتظار، می‌باید دیپلماسی و مذاکره، آثارش را در میدان‌های جنگ به نمایش گذاشته و به کاهش قابل توجه درگیری و شورش بینجامد، طالبان اما نه تنها به این اصل و نیت واقعی برای گفت‌و‌گو و پایان دادن منازعه و شورش باور ندارند که شورش و جنگ را در قامت عملیات الفتح تشدید بخشیده‌اند. از اسم این عملیات پیداست که طالبان بر آن هستند تا با گسترش عملیات بهاری‌شان، افغانستان را به نفع آرمان‌ها امارت اسلامی فتح کنند.

اعلام عملیات الفتح توسط طالبان، یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که این گروه، هیچ پابندی و اعتنایی به اصول دیپلماتیک و مذاکرات برای دست‌یابی به صلح ندارند و گفت‌و‌گوهای قطر بیش از آن که نیت این گروه برای پایان دادن به شورش و پیوستن به مصالحه با مردم و نظام مشروع افغانستان باشد، تجدید قوا برای دوام شورش‌گری در فصل زمستان بوده است. برخی از سیاست‌مداران و مردم افغانستان با آغاز گفت‌و‌گوهای قطر مدعی بودند که طالبان نیتی برای مصالحه ندارند و مذاکرات قطر، دقیقا همان داستان همیشگی و تکراری تظاهر به گفت‌و‌گو در فصل زمستان و برگشت به میدان‌های شورش و جنگ در فصل بهار است.

واقعیت این است که طالبان با برخورداری از حمایت پاکستان، هیچ هدفی جز جنگ و شورش برای سقوط دادن نظام سیاسی مشروع جمهوری اسلامی افغانستان ندارند؛ در حالی‌ که مردم افغانستان مدت‌هاست به نظام امارت اسلامی نه گفته‌اند و چنین نظامی را برای اداره‌ی امور کشور و جامعه‌ی‌شان نمی‌پذیرند. طالبان هرگز موفق به برقراری مجدد نظام امارت اسلامی نخواهند شد. نظامی که یک دوره‌ی سیاه و آزاردهنده را در تاریخ معاصر افغانستان به یادگار گذاشت. طالبان، هرگز موفق به سقوط دادن نظام جمهوری اسلامی افغانستان نخواهند شد. مردم افغانستان، در برابر حمله به نظام سیاسی مشروع و مورد پسندشان خواهند ایستاد. طالبان، با دوام شورش‌گری و جنگ باوصف تلاش کشورهای جهان، مردم و حکومت افغانستان برای مصالحه و آشتی، نشان می‌دهند که نیتی جز دوام جنگ، ویرانی، نااامنی و کشتار مردم افغانستان ندارند و گروهی است که جز به منازعه و جنگ، سیر نمی‌شوند. آغاز عملیات بهاری طالبان به مثابه‌ی هشداری برای طرف‌های مصالحه و منازعه‌ی افغانستان‌، می‌بایست به آماده شدن حکومت افغانستان و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریزم به رهبری امریکا برای دوام سرکوب این گروه بینجامد.