GMIC

تأثیرات تغییرات اقلیمی باعث خشک‌سالی و جاری شدن سیلاب در افغانستان شده است

اطلاعات روز: شاه‌زمان میوندی، رییس عمومی اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست کشور امروز (یک‌شنبه، ۱ ثور) گفت که خشک‌سالی، سیلاب‌ها و آب‌خیزی مدهش در کشور از نمونه‌های اثرات تغییرات اقلیم می‌باشد.

آقای میوندی که در برنامه‌ی «حساب‌دهی حکومت به ملت» صحبت می‌کرد، همچنان افزود: «هیچ گوشه‌ای از جهان از تأثیرات تغییر اقلیم در امان نمی‌باشد.»

به گفته‌ی او، اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست به‌منظور سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش اثرات آن در افغانستان تلاش کرده است که با تعدادی از میکانیزم‌های مالی تغییر اقلیم تأمین ارتباط کند و چندین پروژه در این بخش را نیز به افغانستان آورده است.

آقای میوندی تأکید کرد که این اداره از صندوق سازگاری که یکی از میکانیزم‌های مالی تغییر اقلیم می‌باشد، هر سال پروژه‌ای به ارزش ۱۰ میلیون دالر را در بخش آب‌یاری و سازگاری با تغییر اقلیم در افغانستان تسهیل کرده است.

او گفت که به‌منظور تحکیم روابط بهتر با میکانیزم‌های مالی تغییر اقلیم تلاش می‌شود که سیستم‌های نهادی، حقوقی و قانونی این اداره تقویت شود، همکاری‌های بیشتر مالی و تخنیکی نیز جلب شود و سیستم حفاظت و نظارت کیفیت محیط زیست نیز تقویت شود.

رییس اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: «این اداره مصمم است در سطح کشور، یک اداره‌ی پاسخ‌گو، فعال و مؤثر در عرصه‌ی پالیسی‌سازی و هماهنگی مسایل محیط زیست باشد؛ اما برای رسیدن به این هدف از تمام دست اندرکاران سکتور دولتی و خصوصی، جامعه‌ی مدنی، نهاد‌های اکادمیک، سازمان‌های کمک‌کننده، جوانان و همه‌ی هم‌وطنان می‌خواهم تا در تطبیق برنامه‌ها و حفاظت محیط زیست، این اداره را یاری رسانند.»

از سویی هم آقای میوندی با اشاره به دست‌آوردهای این اداره گفت که در سه بخش نهادسازی، حفاظت و مدیریت محیط زیست و تغییر اقلیم نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است.

او گفت: «در سال گذشته طرح دو لابراتوار نظارت کیفیت هوا از بودجه‌ی انکشافی تأیید گردیده و سال جاری در ولایات ننگرهار و هرات نصب خواهد شد. همچنان مسوده‌ی قانون تنظیم حیات‌وحش و شکار برای اولین بار پس از بحث و بررسی با وزارت زراعت، موافقه صورت گرفته و در سال جاری نافذ خواهد شد.»

همچنان آقای میوندی از دیگر کارکردهای این اداره در سال گذشته را، صادرکردن جواز بیش از ۶۰۰ پروژه در بخش محیط زیست و برگزاری برنامه‌های آموزشی و آگاهی برای بیش از ۲۰ هزار نفر در کشور عنوان کرد.