پیام «آتش‌بس برای صلح» به زنان: به جنگجویان طالب اجازه‌ی جنگیدن ندهید

اطلاعات روز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۵ ثور) از زنان، مادران و خواهران افراد گروه طالبان خواست که به این افراد اجازه‌ی شرکت در جنگ را ندهند.

خانم سمر  این گفته‌ها را در همایش «آتش‌بس برای صلح» که از طرف کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شبکه‌ی زنان افغان در کابل برگزار شده بود، مطرح کرد.

او در این همایش گفت که از طرفین جنگ در افغانستان می‌خواهد که از «کشتار انسان» دست بردارند و آتش‌بس کنند.

خانم سمر در خطاب به افراد گروه‌های درگیر در کشور افزود: «تاکی می‌کشید و تا کی کشته می‌شوید؟ کشتار انسان فخر نیست.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید کرد: «دو روز بعد وارد چهل‌ودومین سال جنگ در افغانستان می‌شویم. بیشترین رنج و درد جنگ را مردم افغانستان به خصوص زنان کشیده‌اند. بسیاری‌ها مفقود شدند، خانه‌های مردم ویران شدند و هنوز هم جوانان ما در راه مهاجرت غرق می‌شوند. نتیجه‌ی ۴۱ سال جنگ کشته می‌شویم و کشته می‌شوند، ولی نتیجه‌اش یک افغانستان ویران و فقیر است.»

به گفته‌ی خانم سمر، به منظور تضمین آزادی‌های فردی و اجتماعی و برخورداری شهروندان کشور از حقوق طبیعی‌شان باید در کشور «آتش‌بس فوری» اعلام شود.

او گفت: «آتش‌بس مصرف جنگ را کمتر می‌کند و پول آن برای صحت و تعلیم کودکان افغانستان فراهم می‌کند. آتش‌بس زمینه‌ی اعتماد را میسر می‌سازد. آتش‌بس آزادی اجتماعات را تضمین می‌کند و در آن هزاران زن می‌توانند در جاده‌ها بر آیند و طرز تفکر خود را بیان کنند. آتش‌بس زمینه‌ی حکومت‌داری را فراهم می‌کند و در آن شهروندان می‌توانند از خدمات بهتر دولتی بهره‌مند شود.»

در همین حال، شینکی کروخیل، فعال حقوق زن نیز در این همایش با اشاره به راه‌اندازی عملیات‌های نظامی حکومت افغانستان و طالبان گفت که «نه عملیات خالد و نه هم الفتح» برای مردم افغانستان خواستنی است و باید دو طرف آتش‌بس کنند.

 او از حکومت وحدت ملی خواست که به منظور برقراری آتش‌بس در کشور، عملیات خالد را متوقف کند.

همچنان ماری اکرمی، رییس اجراییه‌ی شبکه‌ی زنان افغان نیز از طرف‌های جنگ در کشور خواست که حملات مسلحانه‌ی شان را متوقف کنند و زمینه برای صلح را فراهم کند.