ARG

دور هفدهم تقنینی شورای ملی افغانستان افتتاح شد

اطلاعات روز: نخستین جلسه‌ی دور هفدهم تقنینی شورای ملی افغانستان امروز (جمعه، 6 ثور) از سوی رییس‌جمهور اشرف غنی افتتاح شد.

رییس‌جمهور غنی در جریان سخنرانی‌اش در مراسم افتتاح دور هفدهم تقنینی شورای ملی گفت که مجلس نمایندگان باید شش ماه پیش افتتاح می‌شد، اما به دلیل بی‌کفایتی مسئولان پیشین کمیسیون انتخابات این کار صورت نگرفت.

آقای غنی همچنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید به حوصله‌ی مردم احترام گذاشته و هر چه زودتر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل را نیز اعلام کند.

او افزود از این که جای نمایندگان کابل در این مراسم خالی است، متأسف است. او در عین حال گفت که یک ضرب‌العجل برای اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل تعیین و نتایج هر چه زودتر اعلام شود.

رییس‌جمهور غنی در بخشی از سخنانش خطاب به اعضای جدید پارلمان گفت که چشم امید مردم به سوی «شما» است و از شما انتظار خدمت دارد.

آقای غنی علاوه کرد که در جریان شش ماه گذشته هیچ گونه مداخله در روند کاری کمیسیون انتخابات صورت نگرفته و حکومت در این «انتظار و افتضاح» هیچ نقشی نداشته است.

او گفت: «من به جایگاه بزرگ و قانونمند شورای ملی به عنوان یکی از ارکان قوای سه‌گانه‌ی دولت باور داشته و به آن احترام نهادینه قایل استم. اشتراک شما در انتخابات و حضور شما در این خانه نشان می‌دهد که افغان‌ها مردم‌سالاری را از آن خود می‌دانند و راه دیگری برای نمایندگی از ملت به جز از انتخابات وجود ندارد.»

رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که دوره‌ی هفدهم شورای ملی یک فصل جدید و با محتوا باشد تا نمایندگان مجلس با دیگر قوای دولت از نزدیک با هم کار کنند.

آقای غنی همچنان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «نباید نا ملایمت‌های دوره‌های گذشته تکرار گردد. بیایید نام این دوره‌ی تقنینی را دوره‌ی استحکام وحدت ملی از طریق قوای ثلاثه بگذاریم. تنها تداوم نظام و پاسداری از قانون اساسی است که می‌تواند ملت را مانند امروز زیر یک سقف جمع نماید.»

دور هفدهم تقنینی شورای ملی در حالی افتتاح می‌شود که کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون موفق به اعلام نتایج نهایی تمامی ولایات نشده است. این کمیسیون تا کنون توانسته است نتایج نهایی 31 ولایت را اعلام کند. نتایج نهایی کابل و پکتیا اعلام نشده و در ولایت غزنی نیز انتخابات پارلمانی برگزار نشد. با این حال نمایندگان پیشین ولایت غزنی تا برگزار شدن انتخابات پارلمانی در آن ولایت، به نمایندگی از مردم غزنی در مجلس نمایندگان حضور خواهند داشت.