بیجینگ پوشیده از گل به استقبال نمایشگاه بین‌المللی باغبانی رفت

پشت بنای یادبود سنتی، خانه‌های سفید با کاشی‌های خاکستری و چیدمان مورب سقف، کنار برکه‌ی سبزی صف کشیده‌اند. نارون‌های سرخ، درختان کاج و آلو از میان سنگ‌باغ‌ها و آبشارهای حیاط خانه قد کشیده‌اند.

این باغ آن‌هوئی، ایالت شرقی چین در نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ است. باغ حدود  3 هزار متر مربع را در بر می‌گیرد. طراحانِ مشتاق به ارائه‌‌ی تصویری از فرهنگ منحصربه‌فرد این ایالت، تلاش کرده‌اند تا خانه‌های روستایی آن‌هوئی را برای مخاطبان بین‌المللی بازسازی کنند. حتی بنای یادبود که گذرگاه طاق‌داری است برای ادای احترام به سلسله‌ی مینگ (1368-1644) شبیه‌سازی شده است.

این نمایشگاه که از 29 اپریل تا 7 اکتبر به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود، توجه جهانی را به خود جلب کرده و به رونق صنعت گردش‌گری بیجینگ افزوده است.

انتظار می‌رود که 16 میلیون بازدیدکننده‌ی داخلی و خارجی از این نمایشگاه 162 روزه که مجموعه‌ی عظیمی از گیاهان، گل‌ها و غرفه‌های جذاب و نیز ایده‌های توسعه‌ی سبز در آن به نمایش گذاشته می‌شود، بازدید کنند.

بیش از 110 کشور و سازمان‌های بین‌المللی و نیز بیش از 120 نمایش‌دهنده‌ قرار است در این نمایشگاه شرکت کنند که بیشترین حضور در تاریخ این نمایشگاه خواهد بود.

نمایش‌دهندگان و غرفه‌داران برای نشان‌دادن آخرین دستاوردهای‌شان در باغبانی علمی در این نمایشگاه که وسعت آن به 503 هکتار می‌رسد و در دامنه‌ی دیوار بزرگ چین در ناحیه‌ی یانگینگ در حومه‌ی شمالی پایتخت واقع شده، رقابت می‌کنند.

بیش از 2500 رویداد فرهنگی مانند نمایش‌ها و رقابت‌های باغبانی در 162 روز این نمایشگاه برگزار خواهد شد. بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده نیز «روز ملی» را برای برگزاری برنامه‌های ویژه به منظور به نمایش‌ گذاشتن فرهنگ به‌خصوص‌شان انتخاب کرده‌اند.

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، غرفه‌ چینی را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/ژانگ چینلین)

این دومین بار است که چین چنین نمایشگاه باغبانی سطح‌بالایی را برگزار می‌کند. شهر کنمینگ در جنوب‌غرب چین میزبان این نمایشگاه در سال 1999 بود.

در مجموع هفت پروژه‌ی عمده برای بزرگ‌راه‌ها به هدف تسهیل ترافیک این نمایشگاه تکمیل شده است.

به گفته‌ی اداره‌ی حمل و نقل بیجینگ، بزرگ‌راه‌های جدیدا ساخته‌شده نه‌تنها باعث کاهش فشار ترافیک در بزرگ‌راه‌های ملی قبلی منتهی به نمایشگاه می‌شود بلکه توسعه و گردش‌گری را نیز در مناطق مجاور تقویت می‌کند.

فراهم‌آوری هزینه‌ی مالی این نمایشگاه با امضای قرارداد حدود 1 میلیارد یوانی (149 میلیون دالر) با 25 شرکت چینی از جمله شرکت Air China و China Mengniu Dairy Company Limited به پایان رسیده است. این مبلغ با توجه به هزینه رویدادهای مشابه در این زمینه بی‌پیشینه است.

به گفته یکی از مشاوران برگزاری این نمایشگاه، این شرکت‌ها نه‌تنها حمایت مالی می‌کنند بلکه با محصولات، خدمات و فن‌آوری خود در خدمت این نمایشگاه قرار می‌گیرند.

به گفته برگزارکنندگان در مجموع 2 هزار داوطلب برای این نمایشگاه استخدام شده‌اند. اکثر این داوطلبان از تجربه‌ی کار در رویدادهای بزرگ برخوردارند و می‌توانند به صورت روان انگلیسی صحبت کنند. برخی از آن‌ها به زبان فرانسه، آلمانی و اسپانیایی نیز مهارت دارند.

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، کارگری را روی سقف غرفه‌ بین‌المللی در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/ژانگ هاوفو)

غرفه‌های جالب توجه

در مرکز این نمایشگاه «غرفه‌ی چینی» قدعلم کرده؛ سالون نمایشگاه منحنی به شکل «رویی» که در چین نماد خوشبختی است. این غرفه به عنوان یکی از چهار غرفه‌ی اصلی نمایشگاه، گونه‌های مختلف گیاهی را از سراسر چین و نیز تاریخه‌ی باغبانی و باغبانی علمی چینی را نمایش می‌دهد.

چنین طراحی های چشم‌نواز در سایر غرفه های اصلی نیز دیده می‌شوند، مانند «غرفه جهانی» که شامل 94 ستون به شکل چتر‌گل و سالون تئاتر رنگارنگ و پروانه شکل «گویروی» می‌شود که میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه خواهد بود.

سی‌ویک منطقه‌ی استانی چین به همراه هنگ کنگ، ماکائو و تایوان نیز از هیچ تلاشی برای نمایش عناصر فرهنگی نمادین خود در فضاهای باز این نمایشگاه دریغ نکرده‌اند، مانند باغ عظیم پاندا توسط استان سیچوان، مینیاتور «موگاو گروتس» توسط استان گانسو و مدل خانه‌ها‌ی روستایی تبت باستان توسط منطقه خودمختار تبت.

در باغی که طراحی آن ظریف و حدود 3 هزار متر مربع زمین را در بر می‌گیرد، استان توریستی «یون‌نان» در جنوب‌غربی چین بسیاری از نقاط دیدنی‌ معروفش را مانند جاده باستانی «اسب چای» در یونان شمالی، خانه‌های باستانی در شهر توریستی «دالی» و مجموعه‌ای از مجسمه‌های برنزی که روند تولید «چای پویر» را نشان می‌دهند، شبیه سازی کرده است.

بیش از 40 باغ و غرفه‌ی برپاشده توسط نمایش‌دهندگان خارجی با موضوع فرهنگ و تاریخ منحصربه‌فرد هر کشور نیز در کانون توجه قرار دارند.

غرفه‌ی آذربایجان روی صدف حلزونی شبیه سازی شده است که به گفته نارمین جارچالوا ریییس این غرفه نماد «پویایی و علاقه‌ی این کشور به توسعه و نوآوری است.»

در کنار گیاهان و گل‌های بومی آذربایجان، غذاهای سنتی، فرش‌های دست‌باف و تصاویر نقاط دیدنی‌ این کشور نیز در این غرفه به نمایش گذاشته شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند فیلم‌هایی را در این غرفه‌ی چوبی تماشا کنند که فرهنگ آذربایجان را به تصویر می‌کشد.

عکس که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، منظره شب غرفه‌ بین‌المللی را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/جو هوانزونگ)

یک درخت انار که به گفته جارچالوا «نماد ملی برای رفاه و حاصل‌خیزی است» نیز در کنار این غرفه کاشته شده است.

باغ جاپان که به منظور نشان‌دادن جوهر باغ‌بانی جاپانی طراحی شده است، محوطه‌ی دلپذیر آراسته با درختان، گل‌ها، سنگ‌ها، آبشارهای کوچک و دیوارهای ساخته‌شده از بامبو را درون خود جا داده است.

تاکاهاشی ناروکی مسئول پروژه ساخت‌وساز این باغ می‌گوید: «طراحی باغ طوری است که هماهنگی کاملی میان حیاط، گیاهان، آب و کوه‌های دوردست ایجاد می‌کند. این باغ نشان‌دهنده پیروزی از شیوه‌ی زندگی سبز در باغ‌بانی سنتی جاپانی است.»

همه‌ی غرفه‌ها و باغ‌های برپاشده در این نمایشگاه چیزی برای جلب توجه بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

جیائو یوتونگ از دفتر هماهنگی نمایشگاه بین‌المللی باغبانی بیجینگ می‌گوید: «نمایشگاه بیجینگ به عنوان سکویی برای نشان‌دادن فرهنگ به‌خصوص کشورهای شرکت‌کننده عمل می‌کند. این نمایشگاه به کشورها فرصت می‌دهد تا بیشتر در باغبانی و کشاورزی با هم‌دیگر همکاری کنند.»

قلمرو پادشاهی گل و گیاه

در گل‌خانه‌ای با 20 متر ارتفاع که 3 هزار متر مربع را در بر می‌گیرد، گیاهان کمیاب مانند چوب صندل سرخ و انجیر چندرنگی سرگرم شاخ و برگ کشیدن در خانه‌ی جدید خود اند.

فو ژونگرین مدیر فنی غرفه‌ی گیاهی، یکی از چهار غرفه‌ی اصلی این نمایشگاه می‌گوید که بیش از یک هزار گونه‌ی گیاهی به شمول بیش از 100 گونه گیاهان کمیاب در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، غرفه‌ چینی و غرفه یونگنینگ را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/جین لیانگکوای)

این غرفه همچنین یک پشت‌بام پر از گل‌های رنگارنگ، گل‌های معطر و آزمایشگاه ژنتیک گیاهان را به در خود جا داده که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن در مورد آخرین پیشرفت‌های علمی در ژنوم گیاهی بیاموزند.

فو می‌گوید: «غرفه‌ی گیاهی از یک «قلمرو پادشاهی گیاه‌شناسی» شگفت‌انگیز در نزد بازدیدکنندگان نمایندگی می‌کند.»

به گفته‌ی ژو جیانپینگ معاون اجرایی رییس کل دفتر هماهنگی نمایشگاه بین‌المللی باغبانی بیجینگ، این نمایشگاه مجموعه‌ی بزرگی از گل‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و گیاه از سراسر جهان از جمله بیش از 1200 گونه‌ از گیاهان بومی چینی مانند «گل صدتومانی»، نیلوفر آبی، ارکیده و کاملیا را شامل می‌شود.

ژو می‌گوید که بازدیدکنندگان می‌توانند از بیش از 40 نوع از گونه‌های جدید گل از کشورهای خارجی نیز بازدید کنند.

در باغ آن‌هوئی، بیش از 300 گونه‌ی گیاهی از جمله بیش از 200 گونه‌ی بومی این استان به نمایش گذاشته شده است.

وانگ یین طراح ارشد باغ می‌گوید: «گیاهان به نمایش گذاشته شده در باغ آن‌هوئی شامل گونه‌هایی می‌شود که در معرض خطر قرار دارند مانند «انجیلی چینی» و ما تمام تلاش مان را کرده‌ایم تا از آن‌ها مراقبت کنیم.»

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، منظره‌ی شب غرفه چینی را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/ژانگ چینلین)

گونه‌های گیاهی نادر دیگر نیز از نقاط مختلف چین با هم پیوند زده شده‌اند تا بازدیدکنندگان این نمایشگاه را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله درخت بید 100 ساله‌‌ای از تبت و درخت کاج 3 متره‌ای از کوه‌های چینلین در شمال‌غرب چین.

گونه‌های مختلف گل‌ها، سبزیجات، داروهای گیاهی و درختان میوه‌دار اطراف غرفه‌ی تایلند را که یک خانه‌‌ی طراحی‌شده به سبک معمول در تایلند مرکزی است، احاطه کرده‌اند.

درختان انبه، چشالو، خارگیل و ترگیل در کنار ارکیده‌ها و گل‌ها گل‌دان‌شده در جریان نمایشگاه به نوبت در این غرفه به نمایش گذاشته خواهند شد.

تیم برکلیف دبیر کل انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان باغبانی می‌گوید که نمایشگاه بیجینگ «بسیاری از بازدیدکننده‌ها را به خود جذب خواهند کرد تا در مورد اهمیت گیاهان و سبزکردن شیوه‌ی زندگی شان بیاموزند.»

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، منظره‌ی شب غرفه چینی و تئاتر گویروی را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/وانگ جیانهوا)

نمایشگاه سبز

موضوع نمایشگاه بیجینگ «زندگی سبز، زندگی بهتر» است. این موضوع در طراحی‌ باغ‌ها و غرفه‌های این نمایشگاه به خوبی بازتاب یافته است.

غرفه‌ی چینی به عنوان ساختار محافظت‌شده توسط زمین طراحی شده است. جینگ کوان از گروه طراحی و تحقیقات مهندسی چین می‌گوید که اکثر سال‌های نمایشگاه در مزارع «تراسی» ساخته‌شده توسط دست تعبیه شده‌اند و مسأله‌ی گرما و رطوبت غرفه‌ها و باغ‌ها در نظر گرفته شده است.

جینگ می‌گوید که سیستم جمع‌آوری آب باران بر روی سقف و مخزن ذخیره‌‌ی آب زیرزمینی برای آبیاری مزارع «تراسی» استفاده می‌شوند و بیش از 1 هزار پنل شیشه‌ای فتووالتائيك نیز بر روی سقف فولادی برای استفاده از انرژی خورشیده نصب شده است.

او می‌افزاید: «غرفه‌ی چینی با استفاده از شرایط طبیعی برای صرفه‌جویی در انرژی، مفاهیم معماری سنتی چینی را با دانش چینی ترکیب می‌کند.»

در طول برنامه‌ریزی و ساخت محل این نمایشگاه، 50 هزار درخت موجود در آن منطقه حفظ و مبنای طراحی قرار داده شد. در همین‌حال، بیش از 100 هزار درخت و درخت‌چه نیز کاشته شدند تا شرایط محیطی بهبود یابد، آب تصفیه و برای پرندگان مهاجر زیست‌گاه فراهم شود.

عکس هوایی که در 26 مارچ 2019 گرفته شده است، تئاتر گویروی را در محل نمایشگاه بین‌المللی باغبانی سال 2019 بیجینگ در ناحیه یانکینگ بیجینگ پایتخت چین نشان می‌دهد. (شینهوا/جو هوانزونگ)

برای محافظت از درخت‌های بید 15 متری که مسیر منتهی به «غرفه زندگی باغبانی» را آراسته‌‌اند، طراحان ارتفاع تهداب ساختارهای مهندسی‌شده‌ی مجاور را برای هم‌خوانی بیشتر با بیدهای بلند تنظیم کردند.

ژنگ شیوی طراح ارشد این غرفه می‌گوید: «با وجود هزینه‌ها ما توانستیم از درختان محافظت کنیم. این چیزی است که اهمیت دارد زیرا اولویت حفاظت از محیط زیست است.»

زباله‌های ساختمانی مانند سنگ و گِل نیز برای ساختن دیوارها، جاده‌ها و تپه‌ای به ارتفاع 25 متر استفاده شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از فراز این تپه کل منطقه‌ی نمایشگاه را تماشا کنند.

در کنار این نمایشگاه، پارک جنگلی رودخانه‌ی گویهه با بیش از 100 نوع گیاه، پرنده و خزنده قرار دارد. یک منطقه‌ی حائل بین نمایشگاه و پارک در نظر گرفته شده است تا فضای پارک برای موجودات آن مختل نشود.

چنگ گوانهوا از دفتر هماهنگی نمایشگاه بین‌المللی باغبانی بیجینگ می‌گوید: «بازدیدکنندگان ممکن است در اینجا در طول بازدید شان با حیات وحش متنوع مانند قوها روبرو شوند.»

ژو جیانپینگ می‌گوید که اصل اولویت زیست‌محیطی نه‌تنها برای برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت نمایشگاه مورد تاکید قرار گرفته است بلکه برای فعالیت و بهره‌برداری آینده‌ی آن نیز مورد تاکید خواهد بود. به عنوان مثال برای گشت‌وگذار در ساحه‌ی این نمایشگاه از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده خواهد شد.

تیم برکلیف می‌گوید: «نمایشگاه بیجینگ فرصت هیجان‌انگیزی است برای نشان‌دادن آخرین اندیشه‌ها و ایده‌های جدید به جهان در مورد این که چگونه گیاهان و مناظر می‌توانند زندگی را بهتر کتند. ما واقعا انتظار داریم که در سال 2019 بیجینگ به عنوان نمونه‌ و مثالی برای زندگی سبز شناخته خواهد شد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *