hindustantimes

خلیل‌زاد: با مقام‌های هندی روی حفظ دست‌آوردهای 18 سال گذشته‌ی مردم افغانستان توافق کردیم

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان پس از پایان سفر دو روزه‌اش به هند، اعلام کرده است که او با مقام‌های هندی در مورد روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده و روی حفظ و تقویت دست‌آوردهای 18 سال گذشته‌ی مردم در روند صلح به توافق رسیده است.

آقای خلیل‌زاد شام روز گذشته (سه‌شنبه، 17 ثور) در یک رشته توئیت همچنان گفته است که آینده‌ی افغانستان متعلق به خود افغان‌ها است و آن‌ها هستند که می‌توانند در یک فرایند مشروع و فراگیر در مورد آینده‌ی‌شان تصمیم بگیرند.

خلیل‌زاد همچنان نوشته است که از حمایت هند از تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان استقبال می‌کند. او در ادامه نوشته است که امریکا حمایت هند را در تقویت اجماع بین‌المللی در مورد صلح افغانستان که در حال شکل گیری است، موثر می‌داند.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان همچنان تأکید کرده است که او در دیدار با سوشما سواراج، وزیر خارجه، اجیت دووال، مشاور امنیت ملی و وجی گوخالی، وزیر دولت در امور خارجه‌ی هند روی رشد ارتباطات منطقه‌ای و تجارت در صورت جلوگیری از استفاده نشدن از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی در برابر کشورهای دیگر، به توافق رسیده است.

این در حالی است که روز گذشته نیز رسانه‌های هندی گزارش کرده بود که زلمی خلیل‌زاد با سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ی هند در مورد نقش کشورهای منطقه در استقرار صلح در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

سفر زلمی خلیل‌زاد به هند همزمان با وقفه‌ی یک روزه در ششمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان صورت گرفته است. پیش از این گفته شده بود که این دور مذاکرات به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان برای یک روز تعطیل شده است. ششمین دور مذاکرات میان امریکا و طالبان روز گذشته از سر گرفته شد.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس از چهار موضوع مورد بحث دو طرف در این دور گفت‌وگوها می‌باشد.