عبدالله: توقع ما آتش‌بس بود اما طالبان بر ادامه‌ی جنگ تأکید دارند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که اصرار گروه طالبان بر ادامه‌ی جنگ سبب شده است که تا کنون گام‌های اساسی در راستای تأمین صلح در افغانستان برداشته نشود.

آقای عبدالله امروز (دوشنبه، 23 ثور) در نشست شورای وزیران همچنان گفت گروه طالبان هنوز با آتش‌بس موافقه نکرده و بر ادامه‌ی جنگ تأکید دارد.

او افزود: «توقع مردم افغانستان این بود که آتش‌بسی در این ماه (ماه رمضان) داشته باشیم اما متأسفانه تا بحال طالبان موافقه نکرده و جنگ ادامه دارد.»

رییس اجرایی کشور همچنان از نیروهای امنیتی به‌خاطر دفع حملات بزرگ تروریستی در سراسر کشور قدردانی کرد. او در عین حال گفت که با وجود تلاش‌های نیروهای امنیتی، حملاتی در شماری از نقاط کشور از جمله حمله بر موسسه‌ی «کونترپارت» در کابل صورت گرفت که در آن شماری کشته و زخمی شدند.

این اظهارات از سوی آقای عبدالله در حالی مطرح می‌شود که ششمین دور گفت‌وگوهای امریکا و گروه طالبان پس از نُه روز (با یک روز وقفه) روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته پایان یافت.

انتظار می‌رفت که دو طرف در این دور گفت‌وگوها روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اعلام آتش‌بس به توافق برسند اما براساس اطلاعاتی که دو طرف با رسانه‌ها شریک کرده، در این موارد بحثی نشده است.

انتخابات

آقای عبدالله همچنان به تعهد حکومت به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه اشاره کرد. او علاوه کرد که هنوز هم تشویش‌هایی نزد نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد شفافیت و استفاده از امکانات دولتی در کمپین‌های انتخاباتی وجود دارد.

به گفته‌ی او، بخشی از تشویش در مورد شفافیت انتخابات با ارائه‌ی طرح استفاده از بیومتریک از سوی کمیسیون مستقل انتخابات قابل حل خواهد بود.

آقای عبدالله در مورد تشویش نامزدان در مورد استفاده از امکانات دولتی برای کمپین نیز گفت که نگرانی‌های آنان را درک می‌کند. او گفت که به شرط ادامه‌ی خدمات دولتی، آماده‌ی پذیرش هرنوع طرحی از سوی نامزدان در این مورد است.

او گفت: «توقع ما از کمیسیون انتخابات این است که با درنظرداشت مدت باقی مانده با سرعت برنامه‌های کاری خود را ارائه کنند و تمام نهادهای دولتی موظف هستند که از کارها و مسئولیت‌هایی که متوجه‌شان است در حمایت از روند انتخابات تمام انرژی و منابع را در اختیار برگزاری موفقانه انتخابات قرار دهند.»

این در حالی است که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.