هند: معضل جنگ افغانستان باید از راه مذاکرات مستقیم به رهبری دولت حل شود

اطلاعات روز: محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح در سفری به هند، روز پنج‌شنبه (26 ثور) با اجیب دوال، مشاور شورای امنیت ملی این کشور دیدار کرده است.

در این دیدار که در شهر دهلی‌نو، پایتخت هند انجام شده، دو طرف روی نقش و اهمیت کشورهای منطقه در روند صلح بحث کرده‌اند.

براساس اعلامیه‌ی شورای عالی صلح، مشاور شورای امنیت ملی هند در این دیدار تأکید کرده است که جنگ در افغانستان راه حل نیست. آقای دوال همچنان گفته است که معضل جنگ افغانستان باید از راه مذاکرات مستقیم به رهبری و حاکمیت دولت این کشور حل شود.

آقای داوودزی نیز در این دیدار بر اهمیت کشورهای منطقه به‌ویژه هند در روند صلح افغانستان تأکید کرده و افزوده است که روند صلح افغانستان به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان به پیش برده می‌شود.

«هند به همکاری اقتصادی‌اش با افغانستان ادامه می‌دهد»

در همین حال، آقای داوودزی در یک دیدار جداگانه با سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ی هند روی موضوعات مختلف از جمله بهبود روابط دوجانبه، روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و… بحث و گفت‌وگو کرده است.

خانم سواراج در این دیدار از روند صلح به رهبری افغانستان اعلام حمایت کرده است. او در عین حال افزوده است که هند به کمک‌هایش برای پیشرفت اقتصادی افغانستان ادامه داده و از هیچ تلاشی برای تأمین صلح در افغانستان دریغ نمی‌کند.

دیدار داوودزی با سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ی هند

آقای داوودزی روز یک‌شنبه (22 ثور) به‌منظور دیدار با مقام‌های ارشد آلمان در مورد روند صلح افغانستان و توسعه‌ی اجماع بین‌المللی در مورد صلح، به آلمان رفته بود. او پس از چهار روز اقامت در آلمان، روز پنج‌شنبه در یک سفر رسمی به هند رفته است.

پیش از این شورای عالی صلح نیز از سفر آقای داوودزی برای دیدار با سوشما سواراج، وزیر خارجه و شماری دیگر از مقام‌های هند به دهلی‌نو خبر داده بود.

سفر رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح به آلمان و هند به ادامه‌ی سفرهای او به کشورهای منطقه برای جلب اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان صورت گرفته است. آقای داوودزی پیش از این به پاکستان، چین و ایران نیز سفر کرده بود.