صلاح‌الدین ایوبی از نزد امنیت ملی فرار کرده یا تبادله شده است؟

صلاح‌الدین ایوبی از نزد امنیت ملی فرار کرده یا تبادله شده است؟

  • خادم آزاد

خبرهایی نشر شد که قاری صلاح‌الدین ایوبی از اعضای ارشد گروه طالبان و والی نام‌نهاد پشین این گروه در ولایت فاریاب از زندان امنیت ملی در ششم ماه جون فرار کرده است. خبر فرار قاری صلاح‌الدین از زندان ابتدا توسط سخن‌گوی گروه طالبان نشر شد. ذبیح‌الله مجاهد در صفحه‌ی تویترش گفته است که قاری صلاح‌الدین ایوبی والی نام‌نهاد پیشین این گروه در فاریاب از زندان موفق شده است که فرار کند و فعلا در مناطق تحت تسلط طالبان به‌سر می‌برد و مصئون است. مجاهد در مورد این‌که قاری صلاح‌الدین چطور و دقیقا از کجا فرار کرده، چیزی نگفته است.

همزمان با فرار صلاح‌الدین ایوبی، 83 زندانی از زندان طالبان در قریه‌ی شاخ ولسوالی قیصار ولایت فاریاب آزاد شده است. به‌نقل از وزارت دفاع از این 83 نفر، 31 تن آن‌ها سربازان ارتش ملی، 24 تن آن‌ها پولیس، 4 نفر ملکی، 8 تن خارجی، 2 سرباز کماندو بوده‌اند. اکثر این 83 زندانی آزادشده از زندان قیصار طالبان، سربازان دولتی است.

چگونگی فرار یک عضو ارشد طالبان از زندان امنیت ملی و همچنان آزادی نیروهای عمدتا دولتی از زندان طالبان پرسش‌برانگیز است.

اعضای شورای ولایت فاریاب به اطلاعات روز می‌گوید که قاری صلاح‌الدین در برابر آزادسازی اسیرانی که در قیصار زندانی طالبان بودند، آزاد شده است. آن‌ها ادعا می‌کنند زندانی که از آن 83 نفر آزاد شده، در منطقه‌ی شاخ ولسوالی قیصار ولایت فاریاب موقعیت دارد و مرکز طالبان در فاریاب به‌حساب می‌آید.

به گفته‌ی آن‌ها، رسیدن در این منطقه بدون درگیری و جنگ امکان‌پذیر نیست، اما افرادی که گفته می‌شود توسط نیروی ویژه‌ی دولتی آزاده شده، با چرخ‌بال ارتش بدون درگیری و جنگ، از منطقه‌ی شاخ ولسوالی قیصار انتقال داده شده است.

وزارت دفاع این ادعا را رد می‌کند و می‌افزاید که این عملیات توسط نیروی ویژه‌ انجام شده و در این عملیات 3 طالب کشته شده است.

قبلا رسانه‌ها گزارش داده بودند که قاری صلاح‌الدین از زندان امنیت ملی فاریاب فرار کرده است.

محمدسمیع خیرخواه، عضو شورای ولایتی ولایت فاریاب می‌گوید که قاری صلاح الدین از زندان امنیت فاریاب نه، بلکه از یک مهمان‌خانه‌ی ریاست امنیت ملی از منطقه‌ی شیرپور شهر کابل آزاد شده است. او می‌افزاید که قاری صلاح‌الدین حدود یک‌ونیم سال در مهمان‌خانه‌ی امنیت ملی در کابل بوده است.

فریبا تورانی عضو دیگر شورای ولایتی فاریاب نیز به این باور است که قاری صلاح‌الدین در بدل آزادشدن سربازان دولتی‌ای که پیش طالبان اسیر بودند، آزاد شده است. خانم تورانی می‌گوید که به‌درستی این اطلاعات اطمینان کامل دارد. به‌باور او این تبادله باعث می‌شود تا طالبان هر روز گروگان‌گیری کنند و می‌خواهند در برابر آزادی اعضای‌شان که در چنگ حکومت‌اند، تبادله کند: «نباید تبادله می‌شد. با این کار طالبان بدآموز می‌شوند و دوباره دست به این کار خواهند زد.»

تورانی از وضعیت امنیتی فاریاب نیز شاکی است و ادعا می‌کند که طالبان تا حدود 10 و 20 کیلومتری حومه‌های شهر فاریاب حضور دارند و در اطراف، در بیش‌تر موارد فقط مرکزهای ولسوالی‌ها تحت کنترل دولت است.

طی تماس‌هایی که در دو روز پی‌هم با ریاست امینت ملی داشتیم، مسئولان این اداره حاضر نشدند در این مورد وضاحت بدهند. در آخرین تماسی اطلاعات روز به ریاست امنیت ملی، سخن‌گوی این اداره گفت که فعلا در این مورد چیزی گفته نمی‌تواند.

قاری صلاح‌الدین ایوبی والی پیشین نام‌نهاد گروه طالبان در ولایت فاریاب در دهم سنبله 1394 هنگامی که می‌خواست از راه هرات به قندهار و سپس به کویته فرار کند، در مسیر راه هرات-شیندند، توسط ریاست عمومی امنیت ملی دست‌گیر شد.

قاری صلاح‌الدین یکی از چهره‌های مهم، خطرناک و کارکشته‌ی گروه طالبان است. او در گذشته مسئولیت جنگ ولایت‌های شمال و غرب، به‌خصوص فاریاب، بدخشان و قندوز را به عهده داشته است. اعضای شورای ولایت فاریاب می‌گویند که با پیوستن دوباره‌ی او به جنگ‌جویان طالبان، وضعیت جنگ در شمال کشور، به‌خصوص در فاریاب تغییر کرده و روحیه‌‌ی جنگ‌جویان طالب تقویت خواهند شد.