از 705 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در کشور 219 مرکز مسدود است

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که از 705 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در 34 ولایت کشور 219 مرکز آن به‌دلیل تهدیدات امنیتی و نرسیدن مواد حساس انتخاباتی مسدود مانده است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز (جمعه، 24 جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از 458 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در 33 ولایت کشور (به استثنای غزنی) 408 مرکز آن فعال و باقی 50 مرکز آن مسدود مانده است.

آقای ابراهیمی افزود که از جمع این 50 مرکز، هفت مرکز آن به‌دلیل نرسیدن مواد حساس انتخاباتی، سه مرکز آن به‌دلیل همکاری‌نکردن وزارت معارف و باقی 40 مرکز آن به دلیل تهدیدات بلند امنیتی باز نشده است. به گفته‌ی او، به‌تازگی سه مرکز ثبت‌نام در ولسوالی‌های بهارک، اشکمش و خواجه‌غار تخار و یک مرکز دیگر در ولسوالی دایچوپان زابل به‌دلیل تهدیدات امنیتی مسدود شده است.

معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت که از 247 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت غزنی نیز تنها 78 مرکز آن باز شده و باقی 169 مرکز آن به‌دلیل نرسیدن مواد حساس انتخاباتی و تهدیدات امنیتی مسدود مانده‌اند.

آمار ثبت‌نام‌شدگان

آقای ابراهیمی در عین حال گفت که در شش روز اول آغاز ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان در 33 ولایت و ثبت‌نام سراسری رأی‌دهندگان در ولایت غزنی در حدود 26 هزار نفر نام‌نویسی کرده‌اند که نزدیک به 40 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ی او، نزدیک به 25 هزار نفر در 33 ولایت و یک‌هزار و 200 نفر دیگر نیز در غزنی نام‌نویسی کرده‌اند. این در حالی است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرده بودند که از آغاز روند ثبت‌نام تقویتی تاکنون 15 هزار نفر (۹ هزار و ۳۸۵ مرد، چهار هزار و ۵۰۰ زن و ۱۱۳ کوچی) در مراکز ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

روند ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری در ۳۳ ولایت و روند ثبت‌نام سراسری رأی‌دهندگان در ولایت غزنی به تاریخ ۱۸ جوزا آغاز شد. قرار است این روند تا هشتم سرطان ادامه یابد.

براساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.