حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای از روند صلح به رهبری افغان‌ها

حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای از روند صلح به رهبری افغان‌ها

نشست دو روزه‌ی کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای، پنج‌شنبه‌ی هفته‌ گذشته (24 جوزا) در بیشکیک پایتخت قرغیزستان برگزار شد. افغانستان عضو ناظر سازمان شانگهای است. رییس‌جمهور غنی در این نشست در رابطه به اجماع منطقوی و بین‌المللی در خصوص صلح کشور و نقش افغانستان در اتصال منطقوی صحبت کرد.

بر بنیاد اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، آقای غنی در سخنرانی خود در این نشست ضمن قدردانی از کشورهای که روی ضرورت یک راه حل سیاسی برای ختم جنگ افغانستان صحبت کرده و گفت منتظر است که گروه‌های کاری سازمان همکاری‌های شانگهای به‌منظور جست‌وجو برای دست‌یابی به صلحی که به رهبری و مالکیت‌ افغان‌ها باشد، سهیم شوند.

آقای غنی یک بار دیگر تأکید کرد که قطع‌نامه‌ی 23 ماده‌ای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، نقشه‌ی راه دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح خواهد بود.

رییس‌جمهور غنی همچنین گفت که پیشرفت روند صلح افغانستان نیازمند اجماع منطقه‌ای و شناخت وابستگی طالبان به حامیانش است. آقای غنی پیشنهاد کرد که نخست به‌منظور «غالب‌شدن بر خطر رویکردهای پراکنده برای صلح» یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح شکل گیرد. او تأکید کرد که یک افغانستان امن و باثبات به‌ سود تمام کشورها خواهد بود: «یک افغانستان صلح‌آمیز و امن، دو یا سه برابر منفعت برای منطقه، تمام کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای و جهان در پی خواهد داشت. ما روی حمایت و همکاری شما برای به‌دست آوردن جایگاه حقیقی خود به‌عنوان چهارراه آسیا در براعظم اقتصادی اسیا و سیستم همکاری بین‌المللی، حساب می‌کنیم.»

رییس‌جمهور غنی در مجمع عمومی این نشست گفت که سازمان شانگهای بستری برای تحول تاریخی اوراسیا به یک براعظم اقتصادی «اقتصاد قاره‌ای» فراهم کرده است.

رییس‌جمهور غنی گفت که سعی می‌کند با تأمین صلح و وحدت و همبستگی ملی در داخل کشور، افغانستان را به‌عنوان محور اتصال منطقه‌ای و مرکز آموزش‌های اسلامی، چهارراه آسیا و بستری برای همکاری‌های منطقوی و جهانی مبدل کند.

به گفته‌ی رییس‌جمهور غنی، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان، تمرکز روی صلح، تطبیق برنامه‌ی خودکفایی، سرمایه‌گذاری بر اتصال منطقه‌ای و تجدید همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اقدم‌های خواهد بود که افغانستان برای دست‌یابی به آن تلاش خواهد کرد.

او از ناظران بین‌المللی و ناظران کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگ‌های دعوت کرد که از روند انتخابات ریاست‌جمهور نظارت کنند.

آقای غنی گفت که افغانستان به سمت خودکفایی حرکت می‌کند. رییس‌جمهور غنی گفت که اکنون در مصرف بودجه منطقی‌تر عمل می‌کند و انتظار می‌رود که تنها امسال در بخش امنیتی یک میلیارد دالر صرفه‌جویی شود.

آقای غنی همچنین گفت که روند مبدل‌شدن به چهارراه انرژی و دهلیز ترانسپورتی بین آسیای میانه، آسیای جنوبی، ایران و خلیج در حال تحقق یافتن است: «در مقایسه با پنج سال گذشته، عوامل اساسی برای مصئون ساختن آینده‌ی افغانستان به‌عنوان یک کشور باثبات و خودکفا در قلب آسیا، در حال شکل‌گرفتن است.»

از سوی دیگر رییس‌جمهور غنی گفت که مواد مخدر، تروریسم و جنگ رفاه و امنیت افغانستان و کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای را تهدید می‌کند. آقای غنی گفت که به‌نظر می‌رسد کشت تریاک و پروسس مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است.

«اخیرا نیروهای امنیتی طی عملیاتی در فراه 53 کارخانه‌ی پرورسس و تولید مواد مخدر را نابود کردند که بیش از یک میلیارد دالر به قاچاق‌بران ضرر رسید.»

رییس‌جمهور غنی در حاشیه این نشست، با شماری از رهبران عضو سازمان شانگهای روی موضوعات مختلف از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کرد.

شی جینگ پینگ، رییس‌جمهور چین در گفت‌وگو با رییس‌جمهور غنی، ضمن حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، همکاری پاکستان در خصوص صلح افغانستان را مهم خوانده و تعهد سپرده که پاکستان را در زمینه‌ی همکاری در این روند تشویق می‌کند.

در عین حال رییس‌جمهور چین گفته که سعی می‌کند در کنار همکاری‌های انکشافی با افغانستان، سطح خرید زعفران و جلغوزه‌ افغانستان را بلند ببرد.

رییس‌جمهور غنی در دیدار با نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند ضمن قدردانی از کمک و همکاری‌ هند در عرصه‌های مختلف به افغانستان، گفت که صلح باعزت و پایدار خواست اساسی افغان‌ها و اولویت و مسئولیت مهم حکومت است و کشورهای منطقه در خصوص پروسه‌ی صلح همکاری‌شان را هماهنگ و منظم کنند.

نخست وزیر هند ضمن حمایت از مذاکرات صلح بین‌الافغانی تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها با اشاره به کمک‌های هند در عرصه‌های مختلف با افغانستان، از همکاری‌های بیش‌تر این کشور به افغانستان اطمینان داده است. در این دیدار هر دو طرف روی، مبارزه با تروریسم، اتصال منطقوی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی و اجماع منطقوی در خصوص صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

در دیدار رییس‌جمهور غنی با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران دو طرف در خصوص گسترش همکاری‌های افغانستان و ایران، اجماع منطقوی، در زمینه‌ی صلح افغانستان و پروسه صلح به محوریت دولت افغانستان صحبت کردند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران گفت که ایران برای هرگونه کمک در پروسه‌ی صلح به محوریت افغانستان آماده است.

آقای روحانی در خصوص بندر چابهار نیز گفت: «بندر چابهار از نگاه اقتصادی برای ایران، افغانستان و هند مهم است و برای انکشاف آن کار مشترک خواهیم کرد.»

رییس‌جمهوری تاجیکستان در دیدار با رییس‌جمهور غنی گفته که تاجیکستان از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

در عین حال رییس‌جمهور غنی، با اشاره به ظرفیت افغانستان در بخش انتقال انرژی و برق گفته که افغانستان آسان‌ترین مسیر برای انتقال انرژی از آسیای میانه به آسیای جنوبی است و در این راستا آماده‌ی هرگونه همکاری است.

سورونبای جیین بیکوف، رییس‌جمهوری قرغیزستان ضمن حمایت از پروسه‌ی صلح به رهبری افغان‌ها گفته که قرغیزستان می‌خواهد از طریق دولت افغانستان با قرغیزهای افغانستان، روابط دوامدار و حمایتی داشته باشد. قرغیزهای افغانستان در بلندای پامیر بدخشان زندگی‌ می‌کنند و بر مبنای گزارش‌ها یکی از محروم‌ترین اقلیت‌های ساکن در افغانستان هستند.

در دیدار رییس‌جمهور غنی با قاسم جومرت توکایف، رییس‌جمهور قزاقستان محور گفت‌وگوهای دو طرف روی گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در بخش زراعت، تجارت و سرمایه‌گذاری متمرکز بوده است.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال 2001 میلادی توسط رهبران، چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شد. سپس پاکستان و هند نیز در این سازمان عضو شد. مغولستان، ایران، افغانستان و بیلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.