دبیر کل ناتو: در نشست فردا روی افغانستان بحث می‌کنیم

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید که افغانستان یکی از آجنداهای مهم نشست فردا (چهارشنبه، ۵ سرطان) این سازمان است که در آن کشورهای عضو این سازمان به ادامه‌ی مأموریت‌شان در افغانستان تعهد می‌کنند.

آقای استولنبرگ که امروز (سه‌شنبه، ۴ سرطان) در یک نشست خبری در بروکسیل صحبت می‌کرد، گفت که کشورهای عضو ناتو در این نشست همچنان به ادامه‌ی کمک‌های مالی ناتو به افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تأکید خواهند کرد.

او همچنان افزود که در این نشست در مورد روند صلح افغانستان میان هیأت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و هیأت طالبان نیز بحث خواهد شد.

این نشست قرار است به روز های چهارشنبه و پنج‌شنبه با اشترک وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسیل برگزار شود.

از سویی هم آقای استولتنبرگ در این نشست خبری با اشاره به روند صلح افغانستان گفت که جزئیات این روند از سوی آقای خلیل‌زاد با آنان شریک شده و اعضای ناتو از این روند حمایت می‌کند.

دبیر کل ناتو تأکید کرد که راه حل بیرون‌رفت از مشکلات در افغانستان، فراهم‌شدن شرایط یک راه حل سیاسی از راه گفت‌وگو می‌باشد. به گفته‌ی او، باید این شرایط از حمایت وسیعی برخوردار باشد.

آقای استولتنبرگ گفت که طالبان نباید فکر کنند که در میدان جنگ برنده می‌شود.

از سوی هم، او با اشاره به ادامه‌ی حضور نیروهای ناتو در افغانستان گفت که حضور آنان به توافق‌نامه‌ی روند صلح افغانستان بستگی دارد.

این در حالی است که قرار است دور هفتم مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد و گروه طالبان چهار روز بعد (۸ سرطان) در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.

آقای خلیل‌زاد پیشتر در رشته‌تویتی گفته بود که در این دور از گفت‌وگوها، تمام جناح‌ها خواستار پیشرفت سریع در روند صلح افغانستان می‌باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *