شش انتخابات بی‌نتیجه برای تعیین رییس مجلس نمایندگان؛ هفتمین انتخابات میان رحمانی و وردک برگزار می‌شود

اطلاعات روز: مرحله‌ی دوم دور سوم انتخابات برای احراز کرسی ریاست مجلس نمایندگان کشور امروز (چهارشنبه، ۵ سرطان) میان خان‌آغا رضایی و خان‌محمد وردک برگزار شد، اما هیچ یکی از این نامزدان نتوانستند آرای لازم برای احراز این کرسی را به‌دست بیاورند. قرار است روز شنبه انتخابات بر سر کرسی ریاست مجلس، میان میر رحمان رحمانی و خان محمد وردک برگزار شود.

در این مرحله نصاب مجلس ۲۳۱ نفر بود و نامزد برنده باید ۱۱۶ رأی (۵۰ درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی) را به‌دست می‌آورد. خان‌محمد وردک ۱۰۵ رأی و خان‌آغا رضایی نیز ۸۴ رأی را به‌دست آوردند. هم‌چنان در این دور انتخابات ۳۸ رأی باطل اعلام شد و چهار رأی دیگر نیز سفید به صندوق انداخته شده بود.

مرحله‌ی اول این دور انتخابات میان خان‌محمد وردک، خان‌آغا رضایی و صدیق‌احمد عثمانی پیش از چاشت امروز برگزار شده بود.

در پایان مرحله دوم انتخابات امروز ملک‌قیس نورآغا ملک‌زی، رییس موقت این مجلس گفت که انتخابات دور بعدی میان میررحمان رحمانی و خان‌محمد وردک برگزار می‌شود.

در همین حال مهدی راسخ، عضو این مجلس به روزنامه اطلاعات روز گفت که این انتخابات روز شنبه (۸ سرطان) برگزار خواهد شد.

آقای راسخ افزود که انتخابات در مرحله‌ی اول این دور به‌صورت سری برگزار می‌شود و در صورتی که هیچ یک از این نامزدان رأی لازم (۵۰ به علاوه‌ی یک رأی) را به دست نیاورند، نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند به‌صورت علنی توسط اعضای مجلس انتخاب می‌شود.

ششمین انتخابات برای احراز کرسی مجلس نمایندگان امروز در حالی بدون رسیدن به هیچ نتیجه‌ای پایان یافت که تنش‌ها روی انتخاب رییس مجلس نمایندگان به‌خاطر اختلاف‌نظر روی یک رأی اختلافی از بیش از یک ماه پیش (۲۸ ثور) تا روز دوشنبه (۳ سرطان) ادامه داشت.

این رأی روز دوشنبه در انتخاباتی که برای رد و یا تأییدی آن در این مجلس برگزار شده بود، با اکثریت آرا باطل و قرار شد که انتخابات میان نامزدانی جدید برگزار شود. رأی مورد مناقشه مربوط به میررحمان رحمانی، از نامزدان انتخابات قبلی برای ریاست این مجلس بود.

انتخابات قبلی برای ریاست مجلس نمایندگان میان میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی در مرحله‌ی دوم دور اول جنجالی شد. آقای رحمانی در این انتخابات در  ۲۸ ثور، ۱۲۳ رأی تایید گرفت، و پس از جنجال‌ها از سوی رییس موقت به‌عنوان رییس مجلس اعلام شد.

این نتیجه از سوی کمال ناصر اصولی و نمایندگان هوادار او پذیرفته نشد.