از توافق روی نظام اسلامی تا کاهش تلفات غیرنظامی؛ نشست بین‌الافغانی دوحه پایان یافت

اطلاعات روز: اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر با نشر قطع‌نامه‌‌ی هشت ماده‌ای، روی کاهش خشونت‌ها و استقرار نظام اسلامی در افغانستان توافق کرده‌اند.

در قطع‌نامه‌ی این نشست که ناوقت شب گذشته (دوشنبه، ۱۷ سرطان) همزمان با پایان این نشست به نشر رسید، آمده است که طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان بر حفظ جان، مال، عزت و منازل غیرنظامیان تلاش کنند.

در قطع‌نامه همچنان تأکید شده است که تلاش شود تا تلفات غیرنظامیان به «حد صفر» تقلیل یابد.

هم‌چنان اشتراک‌کنندگان این نشست گفته‌اند که طرف‌های درگیر جنگ باید امنیت تمامی موسسات عام‌المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها، موسسات آموزشی و تحصیلی از قبیل مکاتب، مدارس، دانشگاه‌ها، بازارها، بندهای آب‌گردان و محل‌های کار در سراسر کشور را تضمین کنند.

از سویی هم، در قطع‌نامه گفته شده است که به‌منظور کاهش عواقب ناگوار جنگ در افغانستان و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تأمین صلح، زندانیان کهن‌سال، معیوب و بیمار باید بدون قید و شرط آزاد شودند، اما اشتراک‌کنندگان مشخص نکرده‌اند که این زندانیان کی‌ها باشند.

همین طور در قطع‌نامه‌ی آنان گفته شده است که دو طرف جنگ در کشور باید به جای به کارگیری از ادبیات تهدیدآمیز و انتقام‌جویانه در گفته‌های رسمی‌شان، از زبان ملایم استفاده کنند.

در همین حال، اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی دوحه بر تأمین حقوق زنان در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی در چارچوب ارزش های اسلامی  و تأمین حقوق اقلیت‌های مذهبی نیز تأکید کرده‌اند.

از سویی هم، اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی دوحه در این نشست تأکید کرده‌اند که نقشه‌ی راه صلح در افغانستان باید بر اساس موازین «توافق روی نظام اسلامی در افغانستان، اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه‌ی نهادهای اساسی، تأسیسات دفاعی و  سایر نهادی های ملی که ملکیت همه افغان ها می‌باشند» استوار باشند.

همچنان در قطع‌نامه آمده است که در این توافق، «آغاز روند صلح همزمان با تکمیل شرایط لازم، نظارت از تطبیق مواد موافقت‌نامه‌ی صلح، بازگشت و جابه‌جایی مجدد مهاجرین و بی‌جاشدگان جنگ‌های داخلی، بحث روی شرایط جدید همکاری و چگونگی ادامه‌ی روابط با کشورهای کمک‌کننده، تأیید توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی، اخذ ضمانت مبنی بر عدم مداخله‌ی کشورهای منطقه و سایر کشورها در امور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی» از دیگر موازناتی است که صلح در کشور باید بر اساس آن‌ها استقرار یابد.

اشتراک‌کنندگان در این نشست همچنان اعلام کرده‌اند که از توافق بین‌الافغانی صلح مسکو و جریان مذاکرات میان هیأت امریکایی و نمایندگان طالبان در دوحه حمایت می‌کنند.

آنان همچنان از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه خواسته‌اند که از این نشست بین‌الافغانی دوحه حمایت کنند.

نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه روز یک‌شنبه (۱۶سرطان) با حضور 72 اشتراک‌کننده (هیأتی از افغانستان و نمایندگان طالبان) به میزبانی مشترک آلمان و قطر در دوحه برگزار شد.

هدف از این نشست «تعامل و ارتباط مستقیم میان اشتراک‌کنندگان با پیشینه، اعتقادات و نظریات مختلف» خوانده شده است.

میزبان این برنامه در آغاز گفته بود که «این برنامه گروپ‌های جامع و فراگیر افغان‌ها را فقط در ظرفیت شخصی‌شان به هدف رقم‌زدن آینده‌ی کشورشان» گردهم آورده است.

از سرگیری دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه

همزمان با این، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از برگزاری این نشست دوروزه استقبال کرده و گفته است که این نشست در فضای «مثبت» به پایان رسیده است.

آقای خلیل‌زاد در عین حال از آلمان و قطر برای برگزاری این نشست قدردانی کرده و گفته است: «این گفت‌وگوها برای ختم جنگ ۴۰ ساله و درد و رنج شدید افغان‌ها امیدواری بیشتر را فراهم می‌سازد.»

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان افزوده است که ادامه‌ی دور هفتم گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر را امروز (سه‌شنبه، 18 سرطان) از سر می‌گیرد.