بسته‌ماندن حریم فضایی پاکستان؛ افغانستان دو خط پروازی جدید ایجاد کرد

اطلاعات روز: اداره‌ی هوانوردی ملکی کشور اعلام کرده است که دو خط پروازی جدید از غرب به شرق افغانستان ایجاد شده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این اداره به نشر رسیده، آمده است که این خطوط در پی مسدودماندن فضای پاکستان برای پروازهای عبوری از افغانستان و کاهش تعداد این پروازها روز گذشته (دوشنبه، ۱۷سرطان) گشایش یافته و به‌صورت رسمی به مسیرهای پروازی منطقه افزوده شده است.

به نقل از اعلامیه، پروازهای عبوری در این خطوط از فضای افغانستان و تاجکستان گذشته و بعد وارد چین و آسیای شرقی می‌شود.

همچنان اداره‌ی هوانوردی ملکی افزوده است که مسیر غرب – شرق که قبلا از فضای پاکستان عبور می‌کرد، با آوردن اصلاحات در غرب و شرق برای شرق آسیا و غرب آسیا نیزبدون عبور از فضای پاکستان، باز شده است. این مسیر قبلا از غرب و شرق پاکستان می‌گذشت.

این اداره تأکید کرده است که این دو مسیر هوایی فاصله‌ی پروازها میان شرق و غرب آسیا را کوتاه‌تر می‌کند.

اداره‌ی هوانوردی ملکی می‌گوید که فعال‌سازی این خطوط برای پروازهای عبوری در افغانستان نقش اساسی دارد

در اعلامیه گفته شده است که فعال‌سازی این خطوط برای پروازهای عبوری در افغانستان «نقش اساسی دارد و می‌تواند روی افزایش مجدد پروازهای عبوری» از خاک افغانستان تأثیرگذار باشد.

از سویی هم، اداره‌ی هوانوردی ملکی گفته است که گشایش این مسیرها با استقبال شرکت‌ها و انجمن بین‌المللی شرکت‌های هوایی (ایاتا) مواجه شده است.

افغانستان در حالی از ایجاد دو خطوط پروازی برای عبور پروازها از این کشور خبر می‌دهد که از حدود چهارونیم ماه پیش به این طرف در پی شدت‌یافتن تنش‌ها میان پاکستان و هند روی حمله‌ی انتحاری در کشمیرِ تحت کنترل هند، این مسیر بر روی این پروازها مسدود است.