حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان – هند باز شد

اطلاعات روز: اداره‌ی هوانوردی ملکی کشور اعلام کرده است که پاکستان حریم هوایی‌اش را به روی تمامی پروازهای افغانستان – هند باز کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این اداره به نشر رسیده، آمده است: «دولت پاکستان عصر دیروز (دوشنبه، ۲۴ سرطان) با صدور NOTAM اعلام کرد که فضای این کشور بر روی همه‌ی پروازهای ملکی باز شده است.»

این اداره گفته است که پس از این تمامی پروازهای سکتور کابل – دهلی و کابل – ممبی از حریم هوایی پاکستان انجام می‌شود.

در اعلامیه‌ی این اداره گفته شده است که بسته‌بودن حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان موجب اختلال سیستم ترافیک هوایی منطقه شده بود و «زیان‌های مالی زیادی به بخش‌های هوانوردی افغانستان» وارد کرده است.

حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان – هند باز شد

پاکستان حریم هوایی‌اش را چهارونیم ماه پیش (۸ حوت سال گذشته) پس از آن بست که تنش‌ها میان پاکستان و هند روی حمله‌ی انتحاری در کشمیر تحت کنترل هند شدت یافت. در این حمله که مسئولیت آن را گروه «جیش‌محمد» به عهده گرفت، دست‌کم ۴۴ سرباز هندی کشته شده بودند.

پس از بسته‌شدن حریم هوایی پاکستان به روی پروازها، هواپیماهایی‌ عبوری به مقصد افغانستان و هند باید به‌جای کمتر از دوساعت حدود شش ساعت در پرواز می‌بودند تا به دهلی و کابل برسد. در کنار آن افزایش قیمت بلیت، تاخیر و لغو پروازها و طولانی شدن زمان پرواز از چالش‌های اصلی برابر مسافران افغانستان بود که سفر را برای آنان سخت ساخته بود.

از سویی هم اداره‌ی هوانوردی ملکی کشور هفته‌ی گذشته (دوشنبه، ۱۷ سرطان) اعلام کرده بود که افغانستان در پی مسدودماندن حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان، دو خط پروازی عبوری جدید از غرب به شرق کشور ایجاد کرده است.

این اداره گفته بود که پروازهای عبوری در این خطوط از فضای افغانستان و تاجکستان گذشته و بعد وارد چین و آسیای شرقی می‌شود.

همچنان در اعلامیه‌ی این اداره گفته شده بود که مسیر غرب – شرق که قبلا از فضای پاکستان عبور می‌کرد، با آوردن اصلاحات در غرب و شرق برای شرق آسیا و غرب آسیا نیز بدون عبور از فضای پاکستان، باز شده است.