چین، روسیه و امریکا: می‌خواهیم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به‌زودی آغاز شود

اطلاعات روز: چین، روسیه و امریکا خواستار آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به‌زودترین فرصت ممکن میان گروه طالبان، حکومت افغانستان و اقشار مختلف مردم افغانستان شده است.

در نشست سه‌جانبه‌ی این کشورها که روز جمعه (21 سرطان) در چین برگزار شده بود و پاکستان نیز در بخشی از آن شرکت داشت، چهار کشور ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی منجر به شکل‌گیری چارچوب صلح به‌شمول برنامه‌ی فراگیر برای آینده‌ی سیاسی قابل قبول برای تمام افغان‌ها شود.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که نمایندگان سه کشور از حضور پاکستان در سومین نشست این کشورها قدردانی کرده و گفته‌اند که اسلام‌آباد می‌تواند نقش مهمی در تسهیل روند صلح در افغانستان ایفا کند. پاکستان نیز در این نشست از تلاش‌های سازنده سه کشور (امریکا، روسیه و چین) در مورد روند صلح افغانستان قدردانی کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، چهار کشور به‌شمول پاکستان در این نشست به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز شب گذشته (جمعه، 21 سرطان) در رشته تویتی گفته است: «ما به آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین طالبان، حکومت افغانستان و دیگر افغان‌ها توافق نمودیم که این گفت‌وگوها به‌زودترین زمان ممکن منجر به شکل‌گیری چارچوب صلح به‌شمول برنامه‌ی فراگیر برای آینده‌ی سیاسی شود تا قابل قبول برای تمام افغان‌ها باشد.»

در این نشست همچنان بر ضرورت کاهش سطح خشونت در زمان کنونی و برقراری یک آتش‌بس همه‌جانبه و دایمی همزمان با مذاکرات بین‌الافغانی توافق شده است.

خلیل‌زاد گفته است: «ما توافق نمودیم که توسعه خواهیم یافت و از شرکای بیشتر بین‌المللی خواهیم خواست تا همزمان با آغاز مذاکرات با ما بپیوندند. بسیار مثبت.»

گفتنی است که به تاریخ 16 و 17 سرطان نیز نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان میان هیأتی از افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

همزمان با پایان این نشست دوروزه، خلیل‌زاد به تاریخ 18 سرطان پس از دیدار با هیأت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان در هفتمین دور مذاکرات صلح افغانستان، به چین رفت.

از سویی هم نشست سه‌جانبه میان چین، روسیه و امریکا و با اشتراک نماینده‌ای از پاکستان در حالی برگزار شده است که پیش از این نیز دو بار نشست سه جانبه میان چین، روسیه و امریکا برگزار شده بود.