ARG

غنی در مراسم تهداب‌گذاری مجتمع اداری دارالامان: پول داشتیم ولی مفکوره‌ی ساخت‌وساز نه

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که در ده سال گذشته برای ساخت‌وساز ساختمان‌های ادارات دولتی در کشور هزینه‌ی مالی لازم موجود بوده، اما مفکوره‌ی اساسی برای آن وجود نداشته است.

آقای غنی که امروز (یک‌شنبه، ۲۳ سرطان) در مراسمی به مناسبت تهداب‌گذاری مجتمع اداری دارالامان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «ما پول داشتیم، اما مفکوره‌ی اساسی نداشتیم. یک قسمت زیادی از تعمیراتی که در ده سال گذشته ساخته شده است، باکیفیت و دوام‌دار نیست.»

او همچنان افزود که اکثریت نهادهای بین‌المللی در افغانستان نیز دچار این «کوچک‌فکری» بوده است.

رییس‌جمهور غنی تأکید کرد که این مشکل در کابل و دیگر ولایت‌ها ناشی از خلای مدیریت حکومت‌داری خوب بوده است.

به گفته‌‌ی او، هم‌اکنون پلان‌گذاری شهر کابل و دیگر بزرگ‌شهرهای کشور در شش جلد براساس یک دیدگاه مسلکی واضح و مقایسوی ایجاد شده که ساخت آن حدود دوونیم سال وقت را در بر گرفته است.

آقای غنی علاوه کرد که براساس این پلان، انکشاف در شهر کابل چهارصد سال دیگر جهت داده خواهد شد. به گفته‌ی او، جهت انکشاف شهر کابل بیش‌تر به سمت جنوب و شرق کابل می‌باشد.

همچنان رییس‌جمهوری کشور افزود که بخش انکشافی دارالامان از دیگر بخش‌های پلان‌گذای شهر کابل می‌باشد که براساس آن اکثریت ادارات دولتی به دارالامان انتقال داده شده و مرکز شهر نیز مرکز فرهنگی شهر خواهد شد.

او با اشاره به ساخت دو شاهراه دهمزنگ – دارالامان و مناره‌ی مسعود – میدان‌هوایی گفت که تمامی زیربناها و جهت آینده‌اش پلان شده و کارش به‌زودی آغاز می‌شود.

از سویی هم آقای غنی در این مراسم افزود که کار روی پلان انکشاف شهری هم‌اکنون در ولایت‌های هرات، قندهار، بامیان، خوست و مزار شریف نیز شروع شده است.

به گفته‌ی او، تطبیق این پلان‌های انکشافی حدود ۱.۲ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت که بیش‌تر آن از طریق منبع املاک دولتی تأمین خواهد شد.

آقای غنی تأکید کرد که بیش از چهار میلیون جریب زمین دولتی در سراسر کشور تثبیت شده است و استفاده از این مقدار املاک دولتی می‌تواند بخش اعظمی از هزینه‌ی این پلان‌ها را تأمین کند.

گفتنی است که مجتمع اداری دارالامان صبح امروز از سوی رییس‌جمهور غنی تهداب‌گذاری شد. این مجتمع در دو فاز دیزاین و طراحی شده است. پس از تکمیل کار ساخت آن، ۱۳ اداره‌ی دولتی در فاز اول و در فاز دوم نیز ۱۴ اداره‌ی دولتی ساخته شده و به‌صورت مجموعی ۲۷ اداره‌ی دولتی در این دو فاز انتقال داده می‌شود.