حمله‌ی طالبان در کجران دایکندی؛ از کشته و زخمی‌شدن ۵۳ نیروی دولتی تا آواره‌شدن ۱۸۰۰ خانواده

حمله‌ی طالبان در کجران دایکندی؛ از کشته و زخمی‌شدن ۵۳ نیروی دولتی تا آواره‌شدن ۱۸۰۰ خانواده

ولسوالی دورافتاده‌ی کجران در غرب ولایت دایکندی کم تر از سه هفته می شود که شاهد تهاجم سنگین جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است. در این مدت در نتیجه‌ی چهار حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان، دست‌کم ۲۳ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی کشته و ۳۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. با این حال اما این جنگ تا کنون مهار نشده است.

مقام‌های محلی در این ولایت می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی به قدر «کافی» به این ولسوالی اعزام شده‌اند و تا «حدودی» خطر حمله‌ی دوباره‌ی طالبان بر مناطق مرزی این ولسوالی با ولایت‌های هلمند و ارزگان نیز رفع شده است. سکینه احسانی، سخن‌گوی والی دایکندی می‌گوید که رهبری اداره‌ی محلی و مسئولان امنیتی این ولایت با امکانات دست‌داشته‌ی خود تلاش کرده‌اند که طالبان را عقب زنند.

اما منابع محلی در ولسوالی کجران به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که تهدید حمله‌ی طالبان بر ولسوالی کجران هنوز هم جدی است. به گفته‌ی یکی از این منابع که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، طالبان هنوز هم در مواضع‌شان در ولسوالی کجران مستقرند و هرازگاهی بر پاسگاه‌های نیروهای خیزش مردمی و نیروهای دولتی یورش می‌برند.

درگیری‌ها در کجران؛ «ارشدترین افراد طالبان این جنگ را رهبری می‌کند»

جنگ‌جویان گروه طالبان 18 روز پیش (ششم سرطان) بر پاسگاه‌های نیروهای ارتش و پولیس‌های ملی و محلی در روستاهای «پدگگ» و «سنگ حیدربیگ» در جنوب‌شرق کجران یورش بردند که با مقاومت این نیروها مواجه شدند. در جریان این حمله‌ی طالبان، هفت سرباز پولیس محلی کشته، ۱۶ سرباز دیگر پولیس نیز زخمی شدند. طالبان در جریان این حمله‌ی کنترل تعدادی از پاسگاه‌های این نیروها را نیز در دست گرفت.

چهار روز پس از آن، این گروه بر پاسگاه کمربندی در روستاهای «مناره»، «بالادشت» و پدگگ یورش بردند که در نتیجه، شش سرباز، به‌شمول یک سرباز ارتش، دو سرباز پولیس ملی و سه سرباز پولیس محلی کشته شدند. همچنان در این درگیری، سه سرباز پولیس نیز زخمی شدند. حمله‌ی سوم جنگ‌جویان طالبان نیز در تاریخ ۱۲ سرطان در روستای مناره صورت گرفت که در نتیجه‌ی آن، سه سرباز ارتش و چهار پولیس محلی کشته شدند. علاوه بر آن در این حمله سه سرباز دیگر پولیس محلی و یک پولیس ملی زخمی شدند.

پس از آن جنگ‌جویان این گروه در چهارمین حمله‌ی‌شان بر پاسگاه‌های «سیاه‌سنگ» و «بازار مشترک» در جنوب‌شرق ولسوالی کجران یورش بردند که در نتیجه‌ی آن، سه نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۹ نفر دیگر از این نیروها زخمی شدند.

در سوی دیگر سخن‌گوی والی دایکندی می‌گوید که در جریان این حملات گروه طالبان در جنوب، جنوب‌شرق و جنوب‌غرب دایکندی، ۸۰ جنگ‌جوی طالبان نیز کشته شده‌اند. به گفته‌ی او، در جمع کشته‌شدگان ابولیث، ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی «باغران» ولایت هلمند نیز شامل است. او تأکید می‌کند که رقم زخمیان جنگ‌جویان طالبان تا کنون مشخص نیست.

در حمله‌ی طالبان بر کجران تا کنون ۲۳ نیروی دولتی و ۸۰ جنگ‌جوی طالب کشته شده‌اند

از سویی هم غیرت جواهری، از اعضای شورای ولایتی دایکندی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این جنگ از سوی ارشدترین اعضای گروه طالبان در حوزه‌ی جنوب کشور رهبری می‌شود. به گفته‌ی او، در حملات جنگ‌جویان طالبان در ولسوالی کجران، یک‌هزار و ۲۰۰ جنگ‌جوی این گروه اشتراک داشته‌اند.

در همین حال، یک منبع امنیتی در دایکندی نیز می‌گوید که در این جنگ والیان نام‌نهاد طالبان برای ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان و دایکندی و شش ولسوال نام‌نهاد دیگر این گروه برای تعدادی از ولسوالی‌های دایکندی و هلمند اشتراک دارند. به گفته‌ی این منبع، «در کمیسیون شورای کویته‌ی طالبان فیصله شده است که کجران به دست این گروه باید سقوط کند.»

با این حال، آقای جواهری می‌گوید که طالبان برای درکنترل‌گرفتن ولسوالی کجران به‌دلیل موقعیت استراتژیک آن «عزم جدی» دارند: «طالبان با گرفتن کجران می‌تواند از طریق این ولسوالی به ولسوالی پسابند ولایت غور به شمال و شرق کشور وصل شود.»

این ولسوالی در محدوده‌ی ولایت‌های ناامن قندهار، هلمند و ارزگان در جنوب و ولایت ناامن غور در حوزه‌ی غرب کشور یک منطقه‌ی استراتژیک به‌شمار می‌آید که حوزه‌ی جنوب با شمال و شمال‌غرب کشور از طریق آن با کوتاه‌ترین فاصله وصل می‌شود. همچنان کجران ولسوالی‌های باغران هلمند و چارچینوی ارزگان را نیز وصل می‌کند.

«دولت باید برای دفع حملات طالبان اقدام کند»

شماری از ساکنان ولسوالی کجران با اشاره به گستردگی حملات گروه طالبان در روستاهای جنوبی، جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این ولسوالی می‌گویند که پس از نزدیک به سه هفته درگیری تا کنون شاهد هیچ‌گونه کمکی از سوی نیروهای دولتی نبوده‌اند.

غلام‌سخی خلیلی، از متنفذان قومی این ولسوالی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا کنون ۳۰ نفر از نیروهای امنیت ملی و ۵۰ نیرو نیز از ارتش و ۷۵ سرباز نظم عامه تا کنون به این ولسوالی اعزام شده‌اند. او تأکید می‌کند: «ما شدیدا با کمبود نیروها در کجران مواجه هستیم. طالبان شب‌هنگام به‌صورت حساب‌شده بر پاسگاه‌های نیروهای دفاعی و امنیتی حمله می‌کنند و نیروهای دولتی نیز با چند کشته و زخمی عقب‌نشینی می‌کنند و دیگر هیچ تلاشی برای بازپس‌گیری آن اقدام نمی‌شود.»

نیروهای دولتی تا کنون برای رفع تهدید حمله‌ی طالبان در این ولسوالی وارد عمل نشده‌اند

در همین حال سجادحسن حسنی، ساکن کجران نیز می‌گوید که این نیروها پس از اولین حمله‌ی طالبان در این ولسوالی مستقر شده‌اند، ولی تا کنون به محل درگیری‌ها اعزام نشده‌اند: «طالبان شبیخون می‌زنند، سنگرداران یا کشته و یا هم زخمی می‌شوند و یا هم فرار می‌کنند. مردم هم در اثر این جنگ‌ها آواره و روستاها خالی می‌شود. با این کشتار طالبان و سکوت دولت ما تا کی این رنج را بکشیم و این رخدادهای غم‌انگیز را تحمل کنیم.»

هم‌اکنون بر اساس گفته‌های منابع امنیتی در کجران، در تشکیل پولیس این ولسوالی حدود ۲۵۰ سرباز پولیس ملی و محلی شامل‌اند. افزون بر آن ۱۲۰ سرباز ارتش نیز در این ولسوالی مستقرند که با اعزام نیروهای جدید، بیش از ۵۰۰ نیرو از بخش‌های مختلف امنیتی در این ولسوالی حضور دارند.

آوارگان و کمک به آنان

سکینه احسانی می‌گوید که در نتیجه‌ی حمله‌ی طالبان در ولسوالی کجران، حدود یک هزار و ۸۰۰ خانواده از روستاهای ناامن این ولسوالی آواره شده‌اند. به گفته‌ی او، تا کنون به یک‌هزار خانواده، مواد غذایی توزیع شده است. سخن‌گوی والی دایکندی تأکید می‌کند که تلاش برای جمع‌آوری کمک‌ها برای این آوارگان جریان دارد و «به‌زودی» به متباقی آوارگان نیز کمک خواهد شد.

در همین حال جمعه پیمان، ساکن کجران می‌گوید که تا کنون هیچ کمکی به آوارگان صورت نگرفته است: «آوارگان اکثریت‌شان زنان و اطفال‌اند و مردان و سرپرست خانواده‌ها اغلب در خط اول جنگ می‌باشند. آنان کمک فوری لازم دارند و تا کنون هم کسی کمکی به آنان نکرده‌اند.»

از سویی هم به گفته‌ی سخن‌گوی والی دایکندی، یک هیأت بلندرتبه جهت رسیدگی به مشکلات آوارگان و کمک به نیروهای امنیتی، انسجام و تنظیم پاسگاه‌ها به کجران رفته است. خانم احسانی می گوید که در جمع این هیأت عبدالحمید بینش، رییس مالی و اداری دایکندی، نقیب‌الله، آمر امنیت فرماندهی پولیس و سلمان انصاری مدیر تهیه و تدارکات این ولایت نیز شامل‌اند: «این هیأت به‌زودی گزارش‌شان را به ولایت ارایه خواهد کرد و در خصوص کمبودی‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.»