BBC

فعالیت 42 مرکز صحی در میدان‌وردک که از سوی طالبان مسدود شده بود، از سر گرفته شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است 42 مرکز صحی وابسته به کمیته‌ی سویدن در ولایت میدان‌وردک که از یک هفته بدینسو از سوی طالبان مسدود شده بود، دوباره باز و به فعالیت آغاز کرده است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه امروز (جمعه، 28 سرطان) در یک پیام تویتری گفته است که این مراکز در نتیجه‌ی پادرمیانی بزرگان مردمی باز شده است.

آقای مایار نوشته است: «۴۲ مرکز صحی مسدود شده در ولایت میدان‌وردک، به میان‌جی‌گری شوراهای صحی، متنفذین قومی، وزارت صحت عامه، و مردم خیر این ولایت دوباره به فعالیت آغاز نموده و در خدمت هم‌وطنان نیازمند می‌باشند.»

https://twitter.com/WahidullahMayar/status/1152139231478853633

کمیته‌ی سویدن برای افغانستان روز چهارشنبه (26 سرطان) اعلام کرده بود که به دنبال حمله‌ی نیروهای دولتی بر یک مرکز صحی در ولایت میدان‌وردک، گروه طالبان ۴۲ مرکز صحی و شفاخانه‌ی این کمیته در این ولایت را مسدود کرده است.

در اعلامیه‌ی کمیته‌ی سویدن برای افغانستان آمده بود که از ۷۷ مرکز صحی و شفاخانه‌ی فعال در ولایت میدان‌وردک که از سوی این کمیته مدیریت می‌شود، ۴۲ مرکز و شفاخانه‌ی آن در شش ولسوالی این ولایت به دلیل تهدید طالبان مسدود شده است.

کمیته‌ی سویدن برای افغانستان همچنان گفته بود که اگر تهدیدات علیه نهادهای کمک‌رسان به‌ویژه این کمیته کاهش پیدا نکند، فعالیت‌های این نهاد در افغانستان ممکن است متوقف شود.

هرچند گروه طالبان پیش از این ادعای مسدودشدن ۴۲ مرکز صحی از سوی این گروه در ولایت میدان‌وردک را رد کرده و گفته بود که از طرف این گروه مشکلی در مورد فعالیت روزانه‌ی مراکز صحی کمیته‌ی سویدن در میدان‌وردک وجود ندارد، اما این گروه اما امروز جمعه اعلام کرده است که به دلیل بی‌تفاوتی کمیته‌ی سویدن به عملیات نیروهای دولتی دست به این اقدام زده بود.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است که اکنون کمیسیون صحت این گروه به مراکز صحی مسدودشده در میدان‌وردک اجازه‌ی فعالیت دوباره را داده است.

این همه در حالی است که مقام‌های محلی در ولایت میدان‌وردک به تاریخ ۱۸ سرطان تأیید کرده بودند که در یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی دایمرداد این ولایت چهارغیرنظامی کشته شده‌اند. به گفته‌ی آنان، در این عملیات یک مرکز صحی نیز تخریب شده است.