کمیته‌ی سویدن: طالبان ۴۲ مرکز صحی را در میدان‌وردک بسته‌اند

اطلاعات روز: کمیته‌ی سویدن برای افغانستان اعلام کرده است که به دنبال حمله‌ی هفته‌ی گذشته بر یک مرکز صحی در ولایت میدان وردک، گروه طالبان 42 مرکز صحی و شفاخانه‌ی این کمیته در این ولایت را مسدود کرده است.

در اعلامیه‌ی کمیته‌ی سویدن برای افغانستان که امروز (چهارشنبه، 26 سرطان) منتشر شده، آمده است که نیروهای امنیتی افغان هفته‌ی گذشته بر یک مرکز صحی این کمیته در ولسوالی دایمرداد حمله کردند که در نتیجه چهار غیرنظامی کشته شدند.

به نقل از اعلامیه، از 77 مرکز صحی و شفاخانه‌ی فعال در ولایت میدان‌وردک که از سوی کمیته‌ی سویدن مدیریت می‌شود، 42 مرکز و شفاخانه‌ی آن در شش ولسوالی این ولایت به دلیل تهدید طالبان مسدود شده است.

کمیته‌ی سویدن برای افغانستان گفته است که با مسدودشدن این مراکز صحی، روزانه پنج هزار و 700 مریض با مشکلات مواجه خواهند شد.

سونی مانسون، مسئول کمیته‌ی سویدن در افغانستان گفته است: «مجبورکردن کمیته‌ی سویدن برای افغانستان برای بستن مراکز صحی که مردم را از دریافت خدمات صحی محروم می‌کند، نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.»

او همچنان خواستار بازگشایی فوری این مراکز صحی شده و از طرف‌های درگیر جنگ نیز خواسته است تا از اقداماتی که به‌گونه‌ی عمدی غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد، خودداری کنند.

به گفته‌ی او، کمیته‌ی سویدن برای افغانستان با طرف‌های درگیر به‌گونه‌ی مستقیم در تماس است و تلاش می‌کند که مراکز صحی در میدان‌وردک را دوباره باز کند. این کمیته همچنان از گروه طالبان خواسته است که به بازگشایی فوری مراکز صحی در میدان‌وردک موافقت کند.

در همین حال گروه طالبان ادعای مسدودشدن 42 مرکز صحی از سوی این گروه در ولایت میدان‌وردک را رد کرده است. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتری گفته است که از طرف این گروه مشکلی در مورد فعالیت روزانه‌ی مراکز صحی کمیته‌ی سویدن در میدان‌وردک وجود ندارد.

مقام‌های محلی در ولایت میدان‌وردک به تاریخ 18 سرطان تأیید کرده بودند که در یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی دایمرداد این ولایت چهارغیرنظامی کشته شده‌اند. به گفته‌ی آنان، در این عملیات یک مرکز صحی نیز تخریب شده است.