Blackwater security contractors guard Zalmay Khalilzad, then the U.S. ambassador to Iraq, as he arrives at a community sports center in Baghdad in 2006.

نهمین دور سفر خلیل‌زاد برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز شد

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت برای صلح افغانستان نهمین دور از سفرهایش را برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که این سفر آقای خلیل‌زاد از روز گذشته (دوشنبه، ۳۱ سرطان) آغاز و تا ۱۰ ماه اسد ادامه می‌یابد.

به نقل از اعلامیه، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان این سفرش قرار است از افغانستان و قطر دیدن کند.

این وزارت تصریح کرده است که آقای خلیل‌زاد در جریان سفرش به افغانستان با مقام‌های دولت، نمایندگان جامعه‌ی مدنی و گروه‌های حمایت‌کننده‌ی حقوق زنان در مورد روند صلح و گام بعدی این روند از جمله مشخص‌شدن یک تیم ملی مذاکره‌کننده برای اشتراک در نشست‌ بین‌الافغانی صلح، مشورت خواهد کرد.

به نقل از اعلامیه‌ی این وزارت، در جریان سفر آقای خلیل زاد به قطر نیز دور تازه‌ی مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان آغاز خواهد شد.

وزارت خارجه‌ی امریکا در حالی از آغاز نهمین دور سفر آقای خلیل‌زاد برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان خبر می‌دهد که هفتمین دور مذاکرات طالبان و هیأت امریکایی به تاریخ هشتم سرطان در قطر آغاز و حدود دو هفته‌ی پیش (سه‌شنبه، ۱۸ سرطان) پایان یافت.

هر چند دو طرف در پایان این دور مذاکرات در مورد پیشرفت‌ها چیزی نگفته بودند، اما پیش از آن آقای خلیل‌زاد گفته بود که این دور از مذاکرات «مثمرتر» از هر وقت دیگر بوده است.

او افزوده بود: «ما در هر چهار بخش توافق‌نامه‌ی صلح پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم: تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی.»