ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

ارگ: امریکا در مورد اظهارات اخیر ترمپ در مورد افغانستان، وضاحت بدهد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور از ایالات متحده‌ی امریکا خواسته است که در مورد اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری این کشور در مورد افغانستان که در دیدار با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان مطرح کرده، وضاحت بدهد.

در یک اعلامیه‌ی ارگ که امروز (سه‌شنبه، ۱ اسد) منتشر شده، آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان با در نظرداشت روابط همه‌جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رییس‌جمهور ترمپ با صدراعظم پاکستان گردیده است.»

در اعلامیه گفته شده است که دولت و مردم افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه‌ی تعیین سرنوشت برای این کشور را نمی‌دهد. به نقل از اعلامیه، شراکت و همکاری افغانستان با جهان و به‌خصوص با امریکا براساس منافع و احترام متقابل می‌باشد.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور همچنان گفته است که دولت افغانستان از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌کند، اما سرنوشت اساسی افغانستان در «جلسات سران دولت خارجی» بدون حضور افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند.

آقای ترمپ روز گذشته (دوشنبه، ۳۱ سرطان) در دیداری با عمران خان در امریکا گفته بود که کشورش در مدت یک هفته می‌تواند با اقدامات نظامی جنگ در افغانستان را پایان داده و برنده‌ی این جنگ شود.

آقای ترامپ اما تأکید کرده بود که این اقدام منجر به کشته‌شدن حدود ده میلیون نفر در افغانستان می‌شود و او نمی‌خواهد که این موضوع به وقوع بپیوندد.

از سویی هم، او در گفت‌وگویی با خبرنگاران در کاخ سفید نیز گفته بود که امریکا اگر بخواهد پیروز جنگ در افغانستان شود، افغانستان را در مدت یک هفته از کره‌ی زمین محو خواهد کرد.