سه انفجار در کابل 11 کشته و 45 زخمی بر جا گذاشت

اطلاعات روز: وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی سه انفجار صبح امروز (پنج‌شنبه، ۳ اسد) در شهر کابل، ۱۱ نفر کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت که انفجار اولی حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح در «چهارراهی ملی‌بس» در حوزه‌ی شانزدهم امنیتی شهر کابل به وقوع پیوسته است. به گفته‌ی او، در این حمله یک مهاجم انتحاری سوار بر موترسایکل بوده و یک موتر نوع «کاستر» حامل کارمندان وزارت معادن و پترولیم را هدف قرار داده است.

دقایقی پس از وقوع این رویداد، یک انفجار دیگر نیز در محل این رویداد رخ داد که به گفته‌ی آقای رحیمی این انفجار ناشی از ماین جاسازی‌شده در ساحه بود.

همچنان ساعت بعد از وقوع حمله بر کارمندان وزارت معادن یک انفجار دیگر در منطقه‌ی «دسپیچری» در مربوطات حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل رخ داد.

https://twitter.com/WahidullahMayar/status/1154295220206526465?s=20

بهار مهر، مشاور مطبوعاتی وزارت داخله گفته بود که این حمله ناشی از انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده است.

نصرت رحیمی گفت که کشته‌شدگان و زخمیان این حملات، همه غیرنظامی اند و در میان کشته‌شدگان، پنج زن و یک طفل نیز شامل اند.

از سویی هم عبدالقدیر مطفی، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم کشور به روزنامه اطلاعات روز گفت که در دو انفجار در حوزه‌ی شانزدهم امنیتی شهر کابل، پنج کارمند این وزارت و یک کودک یکی از این کارمندان کشته و ۱۲ کارمند دیگر آن زخمی شده‌اند. او تأکید کرد که همه‌ی کارمندان کشته‌شده‌ی این وزارت خانم بوده‌اند.

مسئولیت حمله بر کارمندان این وزارت را تا کنون شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما مسئولیت انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل را گروه طالبان بر عهده گرفته است. در اعلامیه‌ی این گروه گفته شده است که در این حمله، ۹ تن از نیروهای خارجی کشته شده‌اند.

 این گروه همچنان در اعلامیه‌اش گفته که حمله بر کارمندان وزارت معادن و صنایع ربطی به این گروه ندارد.

 وزارت داخله و ارگ ریاست‌جمهوری اما این حملات را به طالبان نسبت داده‌اند.

این انفجارهای پی‌هم در حالی صورت می‌گیرد که شش روز پیش (جمعه، ۲۸ سرطان) در نزدیکی ورودی دانشگاه کابل نیز دست‌کم هشت دانشجو کشته و ۳۳ نفر دیگر زخمی شدند. وزارت داخله‌ی کشور این حمله را به طالبان ربط داد اما گروه طالبان اعلام کرد که این حمله به جنگ‌جویان این گروه ربطی ندارد.

همچنان دو سال قبل از امروز (۲ اسد ۱۳۹۶ خورشیدی) در انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده یک موتر حامل کارمندان وزارت معادن و پترولیم را هدف قرار داد که در آن، دست‌کم ۳۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه طالبان مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته بود.

واکنش‌ها

ارگ ریاست‌جمهوری کشور با نشر خبرنامه‌ای این حملات را محکوم کرده است. در اعلامیه گفته شده است که این گروه با «تکرار چنین فجایع و جنایت بشری» نمی‌توانند نه در مذاکرات صلح امتیاز به‌دست آورد و نه هم از «نفرت مردم» رهایی یابد.

ریاست اجراییه‌ی کشور نیز در یک اعلامیه انفجارهای امروز را محکوم کرده و آن را وحشیانه، در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و انسانی و نابخشودنی خوانده است.

همچنان وزارت معادن و پترولیم کشور با محکوم‌کردن حمله بر کارمندانش گفته است که این حمله کار «دشمنان قسم‌خورده‌ی مردم افغانستان» بوده است.