وزارت اطلاعات و فرهنگ: استاد کمال‌الدین بهزاد متولد افغانستان است نه ایران

اطلاعات روز- هرات: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گویند که استاد کمال‌الدین بهزاد، مینیاتوریست دوره‌ی تیموریان هرات جزئی از افتخارات افغانستان است که برخی از کشورهای همسایه تلاش دارند تا آثار و دست‌آوردهای هنری وی را به‌نام کشورشان ثبت کنند.

رسول باوری، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در حاشیه‌ی «سمینار استاد کمال‌الدین بهزاد» در شهر هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که ایران در برخی موارد داشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی حوزه‌ی زبان فارسی را به‌نام خود ثبت کرده است.

آقای باوری به‌عنوان نمونه از استاد کمال‌الدین بهزاد یادآور شد و گفت که آقای بهزاد در ولایت هرات متولد شده اما در «فضای انترنت» هنرمند ایرانی معرفی شده است.

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ بر حفظ ارزش‌های هنری، فرهنگی و ادبی کشور تأکید کرد و گفت: «وزارت اطلاعات و فرهنگ با راه‌اندازی برنامه‌های این‌چنینی سعی دارد تا نام شخصیت‌های مطرح کشور را همچنان زنده نگهدارد و داشته‌های آنان را از یک نسل به نسل دیگر انتقال دهد.»

از سویی هم، هنرمندان و استادان دانشگاه راه‌اندازی این چنین برنامه‌های علمی و تحقیقی را برای زنده‌نگهداشتن نام و آثار هنرمندان ماندگار تاریخ کشور موثر می‌دانند.

محمدتوفیق رحمانی، رییس دانشکده‌ی هنر دانشگاه هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال‌های اخیر توجهی به سرقت آثار هنرمندان کشور نداشته است.

آقای رحمانی می‌افزاید که باید جلو سوءاستفاده از نام شخصیت‌ها و مشاهیر افغانستان گرفته شود.

در همین حال، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که قرار است در آینده‌ی نزدیک برنامه‌های گسترده‌تری به هدف شناخت و معرفی دیگر هنرمندان، شاعران و شخصیت‌های فرهنگی کشور و برقراری ارتباط میان نسل گذشته و نسل جدید برگزار شود.

آریا رووفیان، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که استاد کمال‌الدین بهزاد اساس‌گذار مکتب مینیاتوری هرات است که بیش‌تر نقاشی‌های مینیاتوری او در ساحات فرهنگی این شهر باستانی به چشم می‌خورد.

آقای رووفیان همچنان گفت که در سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی در قسمت معرفی هرچه بیش‌تر بهزاد در هرات راه‌اندازی شده است.

استاد کمال‌الدین بهزاد از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نقاشان و مینیاتوریست‌های افغانستان است که در قرن دهم هجری زندگی می‌کرد و در قسمت آثار مینیاتوری دست بالای در سطح آسیا داشت.

در حال حاضر مکتب استاد کمال‌الدین بهزاد در هرات فعالیت دارد که در آن سبک هنری بهزاد برای هنرجویان تدریس می‌شود.