سفیر امریکا: حمله به رسانه‌ها کسی را به هدف نمی‌رساند

اطلاعات روز: جان بس، سفیر امریکا در کابل حمله‌ی روز یک‌شنبه بر کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید در شهر کابل را محکوم کرده و گفته است که حمله به غیرنظامیان و رسانه‌ها کسی را به هیچ هدفی نمی‌رساند.

آقای بس امروز (دوشنبه، 14 اسد) در یک پیام تویتری نوشته است که در حال حاضر تمامی طرف‌ها باید روی روند صلح و آینده‌ی افغانستان تمرکز کنند.

او نوشته است: «من آخرین حمله‌ی بی‌معنی بر کارمندان رسانه‌ای را محکوم می‌کنم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده‌های‌شان عرض می‌کنم. حمله به غیرنظامیان و رسانه‌ها کسی را به هیچ هدفی نمی‌رساند. همه طرف‌ها باید بر روند صلح و آینده‌ی افغانستان تمرکز کنند.»

سفیر امریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که حوالی ساعت 5:30 دقیقه‌ی بعد از ظهر روز گذشته در نتیجه‌ی انفجار یک حلقه ماین کارگذاری‌شده بر موتر حامل کارمندان شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی «خورشید» در کابل، دو غیرنظامی کشته و چهار نفر دیگر به‌شمول سه کارمند این تلویزیون زخمی شدند.

این انفجار در ساحه‌‎ی «سرک پنجم تایمنی» در حوزه‌ی پانزدهم شهر کابل رخ داده بود.

تا کنون شخص و یا گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

پیشتر رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز حمله بر کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید را محکوم کرده بودند.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای به نقل از آقای غنی گفته بود: «دشمنان افغانستان باید بدانند که مردم این سرزمین به‌خاطر حفاظت از ارزش‌ها و آزادی‌های‌شان همیشه آماده‌ی دفاع می‌باشند. این نوع اعمال بزدلانه هرگز اراده‌ی مردم افغانستان را تضعیف کرده نمی‌تواند.»

ریاست اجراییه نیز در اعلامیه‌ای به نقل از آقای عبدالله گفته بود که این حمله‌ی تروریستی از سوی گروه و حلقاتی انجام شده است که از آزادی بیان و رسانه‌های آزاد و دموکراتیک می‌ترسند.

در اعلامیه آمده بود: «آزادی بیان و رسانه‌های پویا و آزاد، بزرگ‌ترین دست‌آورد مردم افغانستان است و ما متعهد و مصمم به پاسداری و حراست از این دست‌آورد بزرگ ملی هستیم. گروه‌های تروریستی و ضد آزادی و مردم‌سالاری، نمی‌توانند با چنین حملاتی جلو فعالیت رسانه‌ها و گردش آزاد اطلاعات را بگیرند.»

حمله به کارمندان تلویزیون خورشید در حالی صورت گرفته است که کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان به تاریخ دهم اسد اعلام کرد که در جریان ماه گذشته‌ی میلادی (جولای ۲۰۱۹) ۳۷ قضیه‌ی خشونت علیه خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده است.