خلیل‌زاد برای ایجاد اجماع بین‌المللی در حمایت از صلح افغانستان به هند رفت

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان همزمان با ادامه‌ی گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه، برای ایجاد اجماع بین‌المللی در حمایت از روند صلح افغانستان به هند رفت.

آقای خلیل‌زاد ناوقت روز دوشنبه (14 اسد) در رشته تویتی گفته است که بحث‌ها میان تیم او و نمایندگان طالبان در مورد جزئیات فنی و نیز گام‌ها و میکانیزم‌های مورد نیاز برای تطبیق موفقیت‌آمیز توافقنامه روی چهار موضوع اساسی (تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) ادامه خواهد داشت.

او تأکید کرده است که توافق روی جزئیات این چهار موضوع ضروری است.

خلیل‌زاد همچنان نوشته است که در هشتمین دور مذاکرات میان او و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دو طرف به پیشرفت‌های عالی دست یافته‌اند.

به گفته‌ی او، در این دور مذاکرات روی موضوعات باقی‌مانده برای تکمیل توافق بالقوه با طالبان که زمینه‌ی خروج مشروط سربازان امریکایی را فراهم خواهد ساخت، بحث شده است.

او نوشته است: «به ادامه‌ی پیشرفت‌های عالی هفته‌ی گذشته در کابل، چند روز اخیر را در دوحه با تمرکز بر روی موضوعات باقی‌مانده در تکمیل توافق بالقوه با طالبان که زمینه‌ی خروج مشروط عساکر را فراهم خواهد ساخت، صرف نموده‌ام، ما پیشرفت عالی داشته‌ایم.»

دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ دوازدهم اسد در دوحه آغاز شد.

آقای خلیل‌زاد در آن زمان در رشته تویتی گفته بود که آنان در این دور مذاکرات به دنبال یک توافق خروج نه، بلکه به دنبال یک توافق‌نامه‌ی صلح است که براساس آن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز فراهم می‌شود.

او همچنان نوشته بود که حضور و خروج نیروهای امریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط است و در صورتی که شرایط برای خروج مساعد شود، این امر عملی خواهد شد.