مذاکرات بین‌الافغانی

دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان امروز آغاز می‌شود

اطلاعات روز: دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان امروز (شنبه، 12 اسد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز می‌شود.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته در رشته تویتی گفته است که او برای آغاز دور تازه‌ی گفت‌وگوها به دوحه رسیده است. او افزوده است که آنان به دنبال یک توافق خروج نه، بلکه به دنبال یک توافق‌نامه‌ی صلح است که براساس آن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز فراهم می‌شود.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان همچنان نوشته است که حضور و خروج نیروهای امریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط است و در صورتی که شرایط برای خروج مساعد شود، این امر عملی خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر روزنامه واشنگتن‌پُست به نقل از چند مقام امریکایی گزارش کرده بود که دولت دونالد ترمپ براساس یک توافق اولیه با گروه طالبان برای پایان دادن به جنگ 18 ساله‌ی افغانستان، برای خروج هزاران سربازش از افغانستان آمادگی می‌گیرد.

به نقل از این مقام‌ها، در صورتی که طالبان به اعلام آتش‌بس و قطع رابطه با شبکه‌ی القاعده توافق کنند، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به هشت تا نُه هزار تن خواهد رسید.

از سویی هم، آقای خلیل‌زاد نوشته است: «نشانه‌هایی از سوی طالبان دریافت می‌کنیم که آنان دوست دارند به توافق برسند. ما برای یک توافق خوب آماده‌ایم.»

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخن‌گوی گروه طالبان نیز گفته است که دور تازه‌ی گفت‌وگوها میان این گروه و نمایندگان امریکا امروز شنبه در دوحه آغاز می‌شود.

گفتنی است که دور هفتم گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان به تاریخ هشتم سرطان آغاز و به تاریخ هجدهم سرطان پایان یافت.

هر چند دو طرف در پایان این دور مذاکرات در مورد پیشرفت‌ها چیزی نگفته بودند، اما پیش از آن آقای خلیل‌زاد گفته بود که این دور از مذاکرات «مثمرتر» از هر وقت دیگر بوده است.

او افزوده بود: «ما در هر چهار بخش توافق‌نامه‌ی صلح پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم: تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی.»

دور تازه‌ی گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان در حالی قرار است آغاز شود که زلمی خلیل‌زاد پس از هشت روز توقف، روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (9 اسد) کابل را به مقصد قطر ترک کرد. او در یک پیام تویتری نوشته بود در صورتی که کارها طبق برنامه پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد.

او نوشته بود: «به دوحه می‌روم، اما قبل از آن توقفی در اسلام‌آباد خواهم داشت. در دوحه، اگر طالبان سهم خود را انجام دهند، ما هم سهم خود را انجام خواهیم داد، و توافق‌نامه را که روی آن کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد.»