اعتراض باشندگان تخار به بی‌کفایتی مقام‌های محلی: امنیت را گرفته نمی‌توانید، کنار بروید

اعتراض باشندگان تخار به بی‌کفایتی مقام‌های محلی: امنیت را گرفته نمی‌توانید، کنار بروید

خادم آزاد

شماری از باشندگان ولایت تخار در نشستی در کابل مقام‌های محلی این ولایت را در تأمین امنیت و دست‌گیری یک زورمند محلی به‌نام ملک احمد تاتار ناکام خوانده و خواهان کناره‌گیری مقام‌های محلی تخار شدند.

این معترضان می‌گویند ملک تاتار در زورگیری، اخلال امنیت و کشتار مردم در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار نقش دارد.

این باشندگان ولایت تخار امروز (سه‌شنبه، 15 اسد) در کابل مقام‌های محلی این ولایت را عامل کشته‌شدن نیروهای امنیتی و مردم می‌دانند و می‌گویند تنها در ولسوالی اشمکش ولایت تخار در هفته‌ی گذشته، 40 تن از نیروهای امینتی در حمله طالبان کشته شده‌اند.

باشندگان ولایت تخار می‌گویند که چند روز است جنگ شدید در اطراف ولسوالی اشکمش جریان دارد و تعمیر قومندانی امنیه‌ی این ولسوالی در محاصره‌ی طالبان است و در این درگیری، ده‌ها دکان و اموال مردم به آتش کشیده شده است.

نهادهای امنیتی درگیری در این ولسوالی را تایید می‌کنند و به مردم این ولایت وعده می‌دهند که به‌زودی ساحه از وجود طالبان پاک‌سازی خواهد شد.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت داخله در گفت‌وگو با اطلاعات روز کشته‌شدن 40 سرباز ارتش را تکذیب کرد و گفت: «برای پاک‌سازی دوباره‌ی ساحاتی که دشمن حضور دارد، پلان‌های عملیاتی داریم. بعضی ساحات پاک‌سازی شده و ساحات دیگر به‌زودی پاک‌سازی و دشمن سرکوب خواهد شد.»

وزارت دفاع ملی نیز شدت جنگ و درگیری در ولسوالی اشکمش را تأیید می‌کند. به گفته‌ی این وزارت در چند روز اخیر عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی اشکمش جریان دارد و به طالبان تلفات وارد کرده‌اند.

روح الله احمدزی؛ سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به اطلاعات روز گفت: «این موضوع برای ما اهمیت دارد؛ هم در ولسوالی اشکمش و هم در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار عملیات جریان دارد و تنها در عملیات شب گذشته 8 دهشت‌افگن در این ولسوالی کشته شده‌اند.»

وزارت داخله‌ی افغانستان در پاسخ به اعتراض باشندگان ولایت تخار می‌گوید که قضیه‌ی ملک تاتار را پی‌گیری می‌کند. نصرت رحیمی گفت: «فعلا وقت زورگویی و قانون‌شکنی گذشته و این موضوع را از مرکز پی‌گیری می‌کنیم که مسئولین محلی چرا به شکایات مردم رسیدگی نکردند.»

در آخرین مورد مردم ولسوالی خواجه بهاوالدین ادعا می‌کنند که ملک تاتار در 24 سرطان امسال از اهالی روستای «جنگت غن» ده لک افغانی خواسته است و وقتی مردم به درخواست وی پاسخ منفی دادند، ملک تاتار با پنجاه نفر مسلح بالای این روستا حمله کرده و سه تن از اهالی این منطقه را تیرباران و 15 تن دیگر را زخمی کرده است.

ولایت تخار در شمال افغانستان یکی از ولایت‌هایی است که در سال‌های پسین شاهد خشونت‌های طالبان و نیز زورمندان محلی است. در سال جاری نیز چند ولسوالی این ولایت شاهد درگیری‌های مسلحانه بوده است.