پیام عیدی رهبر طالبان به جنگ‌جویانش: از جان غیرنظامیان در روزهای عید محافظت کنید

اطلاعات روز: ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان از جنگ‌جویان این گروه خواسته است که در روزهای عید سعید قربان اقدامات لازم برای محافظت و مصئونیت از مردم روی‌دست گیرند.

رهبر طالبان در پیامی عیدی‌اش که امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ اسد) به نشر رسیده، در خطاب به جنگ‌جویانش گفته است: «توصیه‌ام این است که در روزهای عید به خرسندی، خدمت و مصئونیت ملت مسلمان خود کاملا متوجه باشید. برای شادمانی و آرامی هموطنان خود تمام کارهای لازم را انجام دهید.»

او همچنان گفته است که جنگ‌جویان طالبان باید برای محافظت از پروژه‌های عام‌المنفعه و ثرورت و دارایی ملی و حمایت از فعالیت‌های موسسات خیریه تلاش کنند.

از سویی هم، رهبر گروه طالبان در بخشی از پیامش به همزمان‌شدن عید قربان و صدسالگی استقلال کشور اشاره کرده، گفته است که افغانستان هم‌اکنون در «اشغال خارجی‌ها» می‌باشد و تجلیل از استقلال در زیر چتر «اشغال» معنایی ندارد. او تأکید کرده است که علیه این «اشغال» باید مقابله و مبارزه شود.

رهبر گروه طالبان همچنان گفته است که این گروه تا پایان حضور نیروهای خارجی و استقرار «حاکمیت نظام اسلامی» در افغانستان به جنگ‌اش ادامه می‌دهد.

رهبر طالبان در حالی دستور حفاظت از غیرنظامیان را صادر کرده است که در کمتر از دو ماه در حملات مرگبار این گروه صدها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. در تازه‌ترین رویداد دیروز در حمله‌ی موتربمب گروه طالبان بر حوزه ششم امنیتی پولیس شهر کابل 10 غیرنظامی کشته و 92 تن دیگر زخمی شدند.

مذاکرات صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده در یپام عیدی‌اش با اشاره به جریان مذاکرات میان هیأت امریکایی و گروه طالبان در قطر گفته است که هدف این مذاکرات پایان اشغال و استقرار حاکمیت اسلامی در افغانستان می‌باشد.

او با اشاره به افزایش بمباردمان‌های هوایی نیروهای خارجی از امریکایی‌ها خواسته است که در روند صلح «صادقانه» گام بردارند. به گفته‌ی او، این حملات و «اظهارات ضد و نقیض مقامات نظامی و سیاسی امریکایی» سبب خدشه‌دار ساختن اعتماد میان دو طرف در روند صلح می‌شود.

رهبر گروه طالبان تأکید کرده است که این گروه روند صلح را  به جدیت به پیش می‌برد.

از سویی هم در پیام عیدی او آمده است که این گروه روی موضوع صلح با جهت‌ها و شخصیت‌های سیاسی در داخل افغانستان نیز صحبت‌های «سازنده» کرده است.

این در حالی است که هشتمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر در دوازدهم اسد آغاز و تا کنون ادامه دارد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که رهبری هیأت گفت‌وگوکننده‌ی امریکایی را بر عهده دارد، سه روز پیش (دوشنبه، ۱۴ اسد) در رشته‌تویتی گفته بود که در این دور از گفت‌گوها دو طرف به پیشرفت‌های عالی دست یافته‌اند.

آقای خلیل‌زاد همچنان افزوده بود که هم‌اکنون بحث میان دو طرف در مورد جزئیات فنی و نیز گام‌ها و میکانیزم‌های مورد نیاز برای تطبیق موفقیت‌آمیز توافقنامه روی چهار موضوع اساسی (تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) ادامه دارد.

پیش‌تر آقای خلیل‌زاد همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات نیز در رشته تویتی گفته بود که آنان در این دور مذاکرات به دنبال یک توافق خروج نه، بلکه به دنبال یک توافق‌نامه‌ی صلح است که براساس آن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز فراهم می‌شود.

او همچنان نوشته بود که حضور و خروج نیروهای امریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط است و در صورتی که شرایط برای خروج مساعد شود، این امر عملی خواهد شد.

حکومت افغانستان نیز در تازه‌ترین اقدام یک هیأت ۱۵ نفری را برای مذاکره با گروه طالبان تعیین کرده است. این در حالی است که گروه طالبان تا کنون حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با حکومت افغانستان نشده است.

این گروه پیش‌تر گفته بود مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و تمام افغان‌ها پس از اعلام تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز خواهد شد.