مذاکرات بین‌الافغانی

الجزیره: امریکا و طالبان روی ایجاد حکومت موقت در افغانستان توافق کرده‌اند

اطلاعات روز: شبکه‌ی خبری الجزیره گزارش کرده است که نمایندگان امریکا و گروه طالبان در نهمین دور مذاکرات‌شان در دوحه به ایجاد یک حکومت موقت 14 ماهه در افغانستان توافق کرده‌اند.

الجزیره امروز (شنبه، 2 سنبله) به نقل از منابع خود گفته است که بحث روی ادامه‎‌ی کمک‌های امریکا به «حکومت کابل» در دوران حکومت انتقالی ادامه دارد که طالبان مخالف این کمک‌ها است.

این منابع تأکید کرده‌ است که فضای گفت‌وگوها بین دو طرف مثبت بوده و انتظار می‌رود که در این دور گفت‌وگوها دو طرف به یک توافق نهایی دست یابند.

امریکا و طالبان اما تا کنون در این باره به گونه‌ی رسمی چیزی نگفته‌اند.

دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان بعد از ظهر روز پنج‌‎شنبه (31 اسد) آغاز شده بود. این دور مذاکرات به دلیل رخصتی روز جمعه با یک روز توقف همراه شد و ناوقت روز جمعه از سر گرفته شد.

در همین حال، روزنامه پاکستانی «دان» به نقل از سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گزارش کرده است که نمایندگان طالبان و امریکا در این دور مذاکرات روی جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز به توافق رسیده‌اند.

در گزارش روزنامه «دان» به نقل از سهیل شاهین آمده است: «ما در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافق داریم و در حال حاضر تمرکز ما روی میکانیزم عملی کردن این توافق است.»

سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان هرچند در مورد چارچوب خروج نیروهای خارجی از افغانستان چیزی نگفته اما افزوده است که پس از توافق روی میکانیزم خروج، در یک اعلامیه‌ی رسمی در این مورد جزئیات ارایه خواهد شد.

پیش از این رسانه‌های افغانستان به نقل از یک منبع طالبان گزارش کرده بودند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان پانزده ماه تا دو سال را در بر خواهد گرفت.

این روزنامه پاکستانی همچنان گفته است که واشنگتن تلاش دارد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی امریکا، با طالبان به توافق برسد.

این در حالی است که رییس‌جمهور اشرف غنی پنج‌شنبه شب گذشته (31 اسد) در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی گفته بود که حکومت افغانستان پیش‌نویس توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان را پیش از امضای آن خواهد دید و روی آن بحث خواهد کرد.

آقای غنی همچنان گفته بود که توافق صلح تنها میان حکومت افغانستان و طالبان امضا خواهد شد، زیرا به گفته‌ی او، مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان حیثیت حقوقی ندارد.