غنی در هرات: امارت اسلامی جایگزین نظام جمهوری در افغانستان نخواهد شد

اطلاعات روز – هرات: محمداشرف غنی، رییس‌جمهور و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری امروز (جمعه، 1 سنبله) در سفری به ولایت هرات در جمع هواداران خود ظاهر شده و گفته است که «امارت اسلامی» طالبان هیچگاه جایگزین «نظام جمهوری» در افغانستان نخواهد شد.

آقای غنی همچنان گفته است که در صورت نبود نظام جمهوری در افغانستان، مردم این کشور رعیت خواهند شد. او افزوده است: «بیایید تعهد کنیم که انقطاع نظام را اجازه نمی‌دهیم و جمهوری افغانستان را دوامدار می‌کنیم.»

او پیش از این نیز گفته بود که با هیچ گروهی روی نظام جمهوری افغانستان بحث نخواهد شد و طالبان مجبور‌اند که یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند. او تأکید کرده بود که طالبان هرگز نمی‌تواند یک نظام بزرگ را سقوط دهد.

از سویی هم رییس‌جمهور غنی گفته است که «خوارج» و گروه داعش نمی‌توانند جنگ‌های مذهبی را در افغانستان راه‌اندازی کنند. او تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، استقرار صلح در افغانستان در اولویت کاری‌اش خواهد بود.

آقای غنی در حالی به صلح به عنوان اولویت در حکومت آینده‌اش تأکید می‌کند که او به تاریخ بیستم اسد در سخنرانی عیدی‌اش با اشاره‌ی تلویحی به اولویت انتخابات نسبت به صلح گفته بود حکومت وحدت ملی که آخرین روزهای عمرش را می‌گذارند، نمی‌تواند روی مسایل پیچیده و دشوار مثل صلح، تصمیم بگیرد. ازاین‌رو نیاز است که انتخابات برگزار شود و دولت منتخب و با صلاحیت آینده در مورد صلح تصمیم بگیرد.

از سویی هم رییس‌جمهور غنی شب گذشته (پنج‌شنبه، 31 اسد) در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون طلوع نیوز نیز گفته بود که توافق صلح تنها میان حکومت افغانستان و طالبان امضا خواهد شد، زیرا به گفته‌ی او، مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان حیثیت حقوقی ندارد.

نمایندگان امریکا و گروه طالبان پیش از این هشت بار باهم مذاکره کرده و دور نهم مذاکرات‌شان در جریان است. انتظار می‌رود در این دور مذاکرات دو طرف به توافق نهایی دست یابند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *