فعالان حقوق بشر درافغانستان با تهدید و خشونت مواجه‌اند

اطلاعات روز: سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه، 6 سنبله) دریک نشست خبری اعلام کرد که فعالان حقوق بشر در افغانستان با اعمال فشار، آزار و اذیت، تهدید و خشونت مواجه‌اند.

 این‌نهاد با نشر گزارشی خواستار حمایت دولت و جامعه جهانی از مدافعان و فعالان حقوق ‌بشر در افغانستان شد. این سازمان گفته نگران وضعیت کنونی است.

درگزارش که این نهاد به نشر رسانده آمده که مدافعان حقوق‌بشر درافغانستان توسط طرف‌های درگیر، دولت و مخالفان و همچنین گروه‌های مسلح مورد حمله قرار می‌گیرند.

هم چنان در این گزارش  آمده است که حملات علیه مدافعان حقوق بشر در افغانستان پی‌گیری نشده  است: «متاسفانه مدافقین وفعالین حقوق‌بشرتوسط دولت افغانستان و جامعه بین‎المللی به‌گونه‌ی گسترده به فراموشی سپرده شده است.»

عمر وریچ، معاون بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید «فعالان حقوق بشر در افغانستان، نه تنها این فعالان در یک محیط پرمخاطره فعالیت می‌کنند، بل‌که با تهدید از طرف دولت و گروه‌های مسلح روبرو هستند.»

سازمان عفو بین الملل درگزارش خود گفته است در چند سال اخیر، دست‌کم ده مورد حمله و تهدید علیه فعالان حقوق بشر به ثبت رسیده است که هیچ مورد از این تهدیدات به گونه‌ی درست از سوی دولت پی‌گیری نشده است.

این‌نهاد بین المللی در گزارش خود از جامعه جهانی نیز انتقاد کرده است. به باور این سازمان، جامعه جهانی شرایط سخت مدافعان و فعالان حقوق بشر افغانستان را از یاد برده و دست‌آوردها و موثریت آنان را به رسمیت نشناخته‌اند. این نهاد خواستار حمایت فوری جامعه جهانی از مدافعان و فعالان حقوق بشر در افغانستان شده است.

در واکنش به این گزارش سازمان عفو بین الملل، دولت افغانستان گفته است که هم گذشته و در حال حاضر متعهد به حمایت از فعالان حقوق بشر هستند.

صدیق صدیق سخنگوی رییس‌جمهور روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «در قسمت راپور حقوق بشر حکومت افغانستان هم حالا و هم در گذشته تعهد داشته و دارد که از فعالان حقوق بشر در قسمت امنیت‌شان و در قسمت پی‌گیری قضایای که در گذشته صورت گرفته حفاظت کند. اما کمی و کاستی که در اجراآت حکومت افغانستان بوده امیدواریم که نهادهای مسئول به ویژه نهادهای امنیتی ما در اجراآت‌شان بهبود بیاورد.»

اما سازمان عفو بین الملل درگزارش خود گفته با توجه به تهدیدها و خطراتی که مدافعان و فعالان حقوق بشر در افغانستان با آن مواجه هستند، آنان معتقدند که به حمایت دولت افغانستان اعتماد ندارند.

سازمان عفو بین الملل در حالی نگران جان مدافعان و فعالان حقوق بشری است که افغانستان روزهای خونین را پشت سر می‌گذارد وحقوق مردم افغانستان به گونه‌ی گسترده نقض می‌شود.

در تازه ترین مورد در یک حمله‌ی انفجاری در محفل عروسی در کابل، حدود 80 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. بیشترین قربانیان این رویداد و رویدادهای مشابه دیگر غیرنظامیان‌اند.