یک عضو «کاروان صلح‌خواهان هلمندی» از سوی طالبان زندانی و لت‌وکوب شد

اطلاعات روز: «کاروان صلح‌خواهان هلمندی» می‌گوید که سید رحیم امید، یکی از اعضای این کاروان از سوی جنگجویان گروه طالبان در ولایت هلمند، حین بازدید از اعضای خانواده‌اش در ایام «عید سعید اضحی» زندانی و لت‌وکوب شده است.

اقبال خیبر، مبتکر کاروان صلح‌خواهان هلمندی امروز (پنج‌شنبه، ۷ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که آقای امید از سوی جنگ‌جویان طالبان در روستای «چانجیر» ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به مدت ۹ روز زندانی و شکنجه شده است.

آقای خیبر افزود که طالبان این عضو کاروان صلح را با «ضمانت مکتوبی خانواده‌اش» آزاد کرده‌ است. به گفته او، در این ضمانت‌نامه آمده است که آقای امید اگر فعالیتش در کاروان صلح‌ را ادامه دهد، اعضای خانواده‌اش کشته می‌شوند.

آقای خیبر افزود که جنگ‌جویان طالبان این عضو کاروان صلح‌خواهان هلمندی را در زندان مورد شکنجه و لت‌‌وکوب قرار داده که در نتیجه‌ی آن، تعدادی از استخوان‌های قبرغه‌ی آقای امید شکسته است.

او تصریح کرد که جنگ‌جویان طالبان آقای امید را به خاطر فعالیت در کاروان صلح‌خواهی، زندانی و شکنجه کرده‌اند.

از سویی هم، «کاروان صلح‌خواهی» در اعلامیه‌ای گفته است که جنگ‌جویان طالبان پیش از این نیز شماری از اعضای این کاروان را شکنجه و زندانی کرده بودند. در این اعلامیه به زندانی‌شدن و شکنجه‌ی عبدالرزاق پکتیاوال که یک ماه زندانی شده بود و چندین عضو دیگر این حرکت به‌شمول زهیر احمد زندانی، عضو نابینای این گروه اشاره شده است.

کاروان صلح‌خواهان هلمندی پس از وقوع یک حمله‌ی انتحاری بر یک برنامه‌ی تجلیل از جشن نوروز در سال ۱۳۹۷ در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت شکل گرفت و سپس اعضای آن به هدف برقراری آتش‌بس و صلح و ختم جنگ در کشور در بیش از ۲۰ ولایت پای پیاده سفر کردند.

در آخرین مورد تعدادی از اعضای این کاروان صلح‌خواهی در تاریخ ۹ جوزا، برای گفت‌وگو با طالبان به ولسوالی موساقلعه، به عنوان مرکز نظامی گروه طالبان رفته بودند.