ترمپ: پس از توافق با طالبان، در منطقه‌ای از افغانستان حضور نظامی خواهیم داشت

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا اخیرا گفته است که قرار است امریکا هشت‌هزار و 600 سربازش را پس از توافق صلح با طالبان در افغانستان حفظ کند.

آقای ترمپ در گفت‌وگو با رادیوی فاکس‌نیوز همچنان گفته است که در صورت رسیدن به یک توافق صلح با طالبان، کشورش در یک منطقه‌ی از افغانستان حضور نظامی خواهد داشت.

او در عین حال هشدار داده است در صورتی که از خاک افغانستان تهدیدی علیه امریکا منشا بگیرد، آنان دوباره با نیرویی که نظیرش در گذشته نبوده، به افغانستان بر خواهند گشت.

رییس‌جمهور ترمپ این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که او به تاریخ چهارم سنبله نیز در حاشیه‌ی نشست سران «جی 7» در فرانسه گفته بود که امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان عجله ندارد.

آقای ترمپ افزوده بود که نیروهای این کشور برای استقرار صلح در افغانستان حضور دارند و هم‌اکنون دولت این کشور، برای استقرار صلح در افغانستان با حکومت افغانستان، گروه طالبان و «دیگران» مشغول مذاکره و رای‌زنی‌ها است.

جنرال جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز به تاریخ ششم سنبله گفته بود که بحث در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته به وضعیت امنیتی در این کشور است و هنوز تصمیم در این مورد پیش از وقت است.

آقای دنفورد در صحبت با خبرنگاران در مقر وزارت دفاع امریکا گفته بود که نیروهای نظامی کشورش تا زمانی در افغانستان باقی خواهند ماند که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان قابلیت مبارزه با تروریزم را پیدا کنند.

او در مورد این‌که نیروهای افغان چه وقت می‌توانند به آن قابلیت برسند، افزود که نمی‌تواند سخنی در این مورد بگوید.

امریکا در حال حاضر 14 هزار سرباز در افغانستان دارد که این سربازان بیشتر مصروف آموزش نیروهای امنیتی افغان هستند.

بحث حضور دایمی بخشی از سربازان امریکایی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که امریکا و طالبان در حال رایزنی روی آتش‌بس دایمی و چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان اند.