رییس ستاد ارتش امریکا: بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هنوز زود است

اطلاعات روز: جوزف دنفورد، رییس ستاد ارتش امریکا می‌گوید که بحث در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته به وضعیت امنیتی در این کشور است و هنوز تصمیم در این مورد پیش از وقت است.

آقای دنفورد که در وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) دیروز (چهارشنبه، ۶ سنبله) با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای نظامی کشورش تا زمانی در افغانستان باقی خواهند ماند که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان قابلیت مبارزه با تروریسم را پیدا کنند. او در مورد اینکه نیروهای افغان چه وقت می‌توانند به آن قابلیت برسند، افزود که نمی‌تواند سخنی در این مورد بگوید.

سه روز پیش (دوشنبه، ۴ سنبله) دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا گفته بود که کشورش هیچ عجله‌ای برای خروج نیروهایش از افغانستان ندارد و هیچ جدول زمانی در این مورد نیز وجود ندارد.

از سویی هم، رییس ستاد ارتش امریکا در نشست خبری دیروزش با اشاره به جریان مذاکرات صلح میان گروه طالبان و هیأت امریکایی گفت که هر گونه توافق در این مذاکره، در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان نهایی می‌شود.

به گفته‌ی او، هدف اصلی مذاکرات استقرار صلح سرتاسری در افغانستان و ختم جنگ می‌باشد.

در همین حال مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا نیز در این نشست خبری گفت که «کلید ختم جنگ افغانستان، توافق سیاسی با گروه طالبان» است. او افزود که هیأت امریکایی در تلاش به نتیجه‌رساندن این مذاکره می‌باشد.

این در حالی است که دور نهم مذاکرات میان نمایندگان امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور برای صلح افغانستان و گروه طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی در دوحه، پایتخت قطر در جریان است.

دو طرف هرچند تا کنون در مورد جزئیات بحث در این دور چیزی نگفته‌اند، اما در دورهای قبلی اعلام کرده بودند که در این مذاکرات روی تضمین مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی که منجر به ثبات سیاسی شود و آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه، بحث و تبادل نظر می‌شود.