حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در قندوز

وزارت داخله: در حمله‌ی طالبان در شهر قندوز، ۲۰ نیروی امنیتی کشته شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت امور داخله‌ی کشور تأیید می‌کند که در حمله‌ی جنگ‌جویان گروه طالبان در شهر قندوز ۲۵ نفر به‌شمول ۲۰ سرباز نیروهای امنیتی و پنج غیرنظامی کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۱۰ سنبله) از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که در این حمله‌ی طالبان 15 نیروی امنیتی به‌شمول منظور استانکزی، فرمانده پولیس قندوز و ۸۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان به نقل از اعلامیه، در این درگیری‌ها ۵۶ جنگ‌جوی گروه طالبان به‌شمول ملا نسیم، فرمانده عمومی این گروه در جنگ قندوز نیز کشته شده‌اند.

وزارت داخله تأکید کرده است که هم‌اکنون تمامی حومه‌های شهر قندوز از وجود جنگ‌جویان گروه طالبان پاک‌سازی شده است.

از سویی هم وزارت دفاع ملی در اعلامیه‌ای گفته است که در نتیجه‌ی عملیات هوایی و تصفیوی نیروهای امنیتی در شهر قندوز، ۴۱ جنگ‌جوی گروه طالبان کشته و ۲۴ جنگ‌جوی دیگر این گروه نیز زخمی شده‌اند.

جنگ‌جویان گروه طالبان حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد دیروز (شنبه، ۹ سنبله) از چهار استقامت به شهر قندوز حمله کردند. این حمله که چندین ساعت دوام کرد، با مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دفع شد.

همچنان ساعاتی پس از وقوع حمله‌ی طالبان در شهر قندوز، اسدالله خالد و مسعود اندرابی سرپرستان وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله‌ی کشور و اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان نیز به هدف ارزیابی امنیتی قندوز و مدیریت جنگ عازم این شهر شدند.

از سویی هم شام روز گذشته یک حمله‌کننده‌ی انتحاری نیز خودش را در کنفرانس خبری منظور استانکزی، فرمانده پولیس قندوز در ساحه‌ی «چوک قندوز» مواد منفجره‌ی همراهش را انفجار داد.

عصمت‌الله مرادی، سخن‌گوی والی قندوز به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در این رویداد، ده نفر به‌شمول سیدسرور حسینی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس این ولایت کشته و پنج نفر دیگر به‌شمول آقای استانکزی زخمی شده بودند.

از سویی هم، احسان‌الله فضلی، رییس صحت‌عامه‌ی قندوز گفته بود که ۹ زخمی که همه غیرنظامی اند، از این رویداد به شفاخانه‌های شهر قندوز انتقال داده شده‌‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و مدعی شده است که به شمول فرمانده پولیس، ده‌ها نیروی امنیتی در این حمله انتحاری کشته شده‌اند.

واکنش‌ها به این حمله‌ی طالبان

ریاست‌جمهوری کشور دیروز با نشر اعلامیه‌ای، این حمله‌ی طالبان را محکوم کرده، گفته بود که جنگ‌جویان این گروه در جریان این حمله، ساحات غیرنظامی و مسکونی و مکان‌های عام‌المنفعه را هدف قرار داده‌اند.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، همچنان تصریح شده بود: «این گونه اعمال طالبان در تضاد با موضوع نشست رهبران‌شان که در دوحه درجریان است، می باشد. در حالی که مردم افغانستان خواستار قطع جنگ و رسیدن به صلح پایدارند، صلحی که در آن مردم باعزت زندگی کنند.»

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز گفته است که طالبان با این حمله‌ی گروهی نشان داده‌اند که هیچ التزامی برای پایان خشونت‌ها ندارند.

در اعلامیه‌ای که امروز از سوی ریاست اجرایی به نشر رسیده، آمده است: «طالبان با کشتار غیرنظامیان و راه‌اندازی حملات گروهی، نشان داده‌اند که التزامی برای پایان خشونت‌ها و اعمال دهشت‌افگنانه ندارند.»

همچنان در اعلامیه، با اشاره به روند صلح و این حمله‌ی طالبان، گفته شده است که این گروه با راه‌اندازی این حملات هیچ امتیازی در گفت‌وگوهای صلح به دست نمی‌آورند، بلکه بیشتر از چهره‌ی خشن، جنگ‌افروز و تروریستی خویش را بروز می‌دهد.

آقای عبدالله تأکید کرده است که راه‌اندازی چنین حملاتی، طالبان را در اذهان عمومی بدنام و منفور می‌کند.از سویی هم، او گفته است که نیروهای امنیتی کشور، این حمله‌ی طالبان در شهر قندوز را با «شجاعت و پای‌مردی» دفع کرده و تلفات سنگینی بر جنگ‌جویان این گروه وارد کرده است.